Landtraining bevordert je zwempresentaties

Floor van den Nieuwenhoff

Core Stability

Core stability oefeningen en (lichte) krachttraining helpen je beter te gaan zwemmen. We geven een aantal voorbeelden.

Plank
Planken is eigenlijk overal goed voor! Je weet inmiddels vast dat zwemmen begint bij een goede houding en dat een goede basishouding voortkomt uit een sterke core. Met een goede houding ga je beter zwemmen. Juist om je core te versterken kun je niet vaak genoeg planken! Ook voor de plank geldt dat je niet snel uitgeleerd bent, want er zijn talloze te doen! Dus ga vooral voor de gewone hoge en lage plank, maar ook voor de zijplank om je stabiliteit goed te trainen! Let op, dat je billen niet zakken, houd je rug netjes recht en op spanning!

Superman
Bij een sterke buik hoort een sterke rug. En zeker die sterke rug kun je heel goed gebruiken bij het zwemmen. Dus zeg je plank, dan zeg je automatisch ook superman! Ga op je buik liggen met je armen uitgestrekt naar voren, handpalmen naar de grond. Zet spanning op je billen (knijpen!) en til nu je benen, armen en borst tegelijkertijd van de vloer omhoog. Houd je hoofd in lijn met je lichaam, kijk naar de vloer. Hou een aantal seconden vast en kom weer terug naar de grondpositie. En herhaal!