Toelichting tempoverhogende borstcrawltrainingen

Floor van den Nieuwenhoff

Tempoverhoging borstcrawl

Deze set schema’s is bedoeld voor gevorderde borstcrawl-zwemmers die graag willen werken aan het verbeteren van hun basissnelheid in het algemeen en het kunnen zwemmen van langere borstcrawl-afstanden op een hoger tempo.

De schema’s zijn bedoeld om te combineren met borstcrawl-schema’s uit andere sets zoals de borstcrawl-conditie en de borstcrawl-techniek-reeks. De reeks bestaat uit 12 afzonderlijke schema’s die naar eigen inzicht in een willekeurige volgorde kunnen worden gezwommen. Afhankelijk van het aantal keer per week dat iemand traint, kan er wekelijks en schema worden gekozen of bij meerder trainingsmomenten eventueel 2x per week. Een andere optie is naast het basisschema afwisselend de ene week een schema uit deze reeks als extra training te zwemmen en de andere week een sprintschema te kiezen.

De schema’s uit deze reeks zijn tussen de 2.800 en 3.400m lang, maar kunnen naar eigen inzicht redelijk eenvoudig iets verlengd of juist ingekort worden, afhankelijk van de snelheid waarmee gezwommen wordt, de conditie van de zwemmer en de beschikbare tijd om de training te zwemmen. Het is ook mogelijk alleen een kern te kiezen en daaromheen zelf een schema samen te stellen.

In de schema’s wordt veel gewerkt met het zwemmen van percentages; dit kan zowel op gevoel als met doeltijden. Voor percentages op gevoel gelden onderstaande richtlijnen:

70% rustig tempo, langere tijd goed vol te houden op techniek, zonder moe te worden

80% lekker tempo, goed vol te houden gedurende een aantal herhalingen / langere afstand

85% pittig tempo, vol te houden gedurende beperkt aantal herhalingen met voldoende rust

90% hoog tempo, nog net geen sprint, een tot enkele herhalingen met veel rust

100% maximaal tempo, voluit zwemmen