5 tips voor een zwemmer zonder zwembad. Wat doe jij?

Melissa Buijens

tips voor zwemmen zonder zwembad

Hoewel een aantal zwembaden de deuren inmiddels weer beperkt hebben geopend, zijn vele zwembaden al een flink aantal weken dicht. Waar het in het begin allemaal onwennig was, wordt het nu steeds meer normaal. We kunnen niet of veel minder zwemmen in het zwembad. En dat betekent dat we massaal creatief worden in alternatieve trainingen. De leukste dingen komen voorbij.

Maar hoe herken je nu een verslaafde zwemmer die nu even niet kan zwemmen? Je weet wel zo’n zwemmer, zonder zwembad. Wat doen die nu eigenlijk? 5 tips die een zwemmer zonder zwembad kan doen. En waarin ik zelf aan alle 5 schuldig ben ;).

We gaan massaal aan de (Mijnzwemcoach) landtraining

Onmisbaar eigenlijk. Ook al toen we nog wel konden zwemmen. En zo kun je toch nog wat zwem gerelateerde oefeningen doen. Dus lig ik regelmatig op een krukje, met een weerstandselastiek aan de tafel vastgebonden ‘te zwemmen’. Of doe ik landtraining voor de televisie. Als we daar toch eens van alle huizen beelden van zouden hebben ;).

WETSUIT!!! Die moet ik hebben

Niet alleen ik, maar de run op wetsuits is ineens groot. En alle andere neopreen accessoires. We gaan graag zo snel mogelijk het openwater in. Maar let op, het is nog wel koud. Zeker als je ongetraind bent iets om rekening mee te houden. Voor mijzelf is de minimale temperatuur dan ook 15 graden. Ga ook nooit alleen, neem een buddy mee en een zwemboei.

Qua materialen ben ik er zeker klaar voor. Ik kan niet wachten.

Kinderzwembad krijgt een nieuwe dimensie

Openwater nog te koud? Maar kun je je toch niet bedwingen? De kinderzwembaden krijgen ineens een hele nieuwe dimensie. Samen met een elastiek blijken het ineens prima goedkope endless pools ervaringen te geven.

Lang heb ik getwijfeld. Maar ik zal eerlijk bekennen. Ook onze dochters stonden wel even te knipperen met hun ogen toen ze s ’morgens wakker werden en hun zwembad ineens op stond.

En in alle eerlijkheid, het gaat eigenlijk beter dan ik had verwacht. Je kunt er prima in zwemmen. Het geeft minder uitdaging, maar het voldoet in het bedwingen van de afkickverschijnselen.

Hardlopen en fietsen is ineens weer aantrekkelijk

Zag je me eerst never nooit meer hardlopen na mijn triatlon avontuur. Ren ik nu weer een paar keer per week voorbij. Of met het zonnetje heerlijk op de racefiets kilometers wegtrappen. Ik betrap me er stiekem wel op dat ik tijdens het sporten vaak denk aan zwemmen. Maar dat is enkel goed voor de motivatie. Hardlopen en fietsen gaat het dus niet winnen van mijn relatief nieuwe zwemliefde, maar het is toch lekker om te blijven sporten.

Zwemboeken lezen en video’s kijken

En voor de motivatie als we straks weer wel mogen. Dan kun je altijd nog een boek lezen over zwemmen. Of video’s kijken over techniek. Visualisatie helpt namelijk in het leerproces. Ga je later een cursus doen of je technieklessen weer oppakken, dan ben je alvast voorbereid.

Toi toi toi!

Auteur: Melissa Buyens
Blog: https://zwemblog.com