(Af)tellen en opbouwen

Floor van den Nieuwenhoff

borstcrawlcursus

Het is nog maar april maar het aftellen naar de Thames Marathon is begonnen. De nieuwsbrief van de organisatie herinnert ons er vriendelijk aan dat het nog maar 4 maanden tot aan de start is. ‘Don’t worry guys’, dat waren we echt niet vergeten. Sterker nog, alle nodige voorbereidingen zijn in volle gang.

Om te beginnen hebben we met de hele groep afgesproken op het droge. Er moesten nog wat praktische zaken worden besproken en geregeld. Hoeveel auto’s hebben we nodig om de hele groep met bagage (lees: wetsuits) te verplaatsen? Maken we de oversteek naar de UK over het water of gaan we er onderdoor en op welke tijden doen we dat? Zijn er zaken die we nu al kunnen regelen als het om voeding gaat (denk ook aan ‘special need’ bags aanvragen bij de marathonorganisatie). En niet te vergeten, hoe gaan de trainingen er uitzien? Straks 14 kilometer zwemmen is zeker haalbaar maar hoeveel kilometer gaat bijvoorbeeld onze langste trainingstocht zijn?

First things first

Op 23 maart zijn Zeebra’s Diana en Constance naar de clinic ‘Voeding en zwemmen’ gegaan in zwembad de Warande in Oosterhout. Nog volledig onder de indruk van dit geweldig mooie zwembad, doken we met trainster Tanja eerst in het theoriedeel. Dat was een boeiende interactieve sessie met een leuke groep deelnemers. Allemaal met opmerkelijke uitdagingen in het vooruitzicht. Van triatleten tot competitie zwemmers… en die gekke openwater zwemmers uit Zeeland. Iedereen kreeg op basis van de interessante theorie de tools om zelf aan de slag te gaan met een uitgekiend voedingsschema voor voorafgaand, tijdens en na de prestatie. Aangevuld met leuke voorbeelden uit Tanja’s verleden (zoals ‘eet vooraf geen Brabantse worstenbroodjes!’) weten we nu welke voeding en dranken juist wel op het menu moeten staan. Dat wordt nog even puzzelen om voor iedereen te berekenen hoeveel koolhydraten nodig zijn om die 14 km comfortabel uit te zwemmen. Na het theoriedeel zijn we nog even in het geweldige 50 meter bad gedoken om daar te oefenen op het drinken tijdens het zwemmen. Iets dat we echt vaker zullen moeten doen dan aanvankelijk gedacht.

En dat was 12…

Naast het opbouwen van de trainingskilometers is er ondertussen een einde gekomen aan onze zwemcursus. Die 12 lessen vlogen voorbij maar we kunnen zeker stellen dat alle Zeebra’s nu door het water vliegen. Dat heeft trainer Paul toch maar even mooi voor elkaar gekregen. De swolfs (het getal waarmee je berekent hoe effectief je slag is en waarbij geld ‘hoe lager het getal, hoe beter’) zijn zeker fors naar beneden bijgesteld. Met de geleerde oefeningen en trainingsschema’s kunnen we zeker aan onze techniek blijven werken in het zwembad. Maar er wordt natuurlijk ook lekker buiten gezwommen. Het aantal Zeebra’s dat de wetsuit weer van zolder haalt om de Oosterschelde in te duiken groeit. Ook al stijgt de watertemperatuur niet zo hard als gehoopt (10 graden blijft ook in je wetsuit erg fris), de afstand die we afleggen doet dit gelukkig wel. De komende maanden werken we naar een trainingsafstand van zo’n 10 km in één ruk. Dat moet voldoende zijn om goed getraind aan de start te kunnen verschijnen. Met elkaar gaan we dit zeker halen!

Groeten van de Zeebras

Laatste posts

De ademhaling als basis van de borstcrawl
Waarom de borstcrawlcursus de ideale manier is om de slag goed aan te leren
Sportvoeding, de brandstof voor jouw lichaam
Open water zwemmen: een ontdekkingsreis zonder schip
Ik ga (open water)zwemmen en neem mee….
Hoe kom je de lockdown door met andere sporten?
Van stilstaan naar ‘aan’ gaan
Wat moet je weten om de juiste keuze voor badkleding te maken?
Zwemmen op de socials - wat te volgen voor een dosis inspiratie?
Waarom is de vlinderslag zo moeilijk, maar toch zo leuk?
Fit blijven met zwemspecifieke core- en krachttraining
Zwemgadgets, de must haves
Verplichting mondkapjes per 1 december
Borstcrawlcursussen gaan weer door v.a. 19 november!
Online trainingen – het voordeel van online begeleiding
Borstcrawlcursus on-hold, zwembaden dicht voor 2 weken!
Hoe stel je doelen en blijf je gemotiveerd?
ZWEM. het boek van Suzanne Brummel
Corona-update Borstcrawlcursus
Zwemmers be like – waar herken je een zwemmer aan?
Zwemmers be like – waar herken je een zwemmer aan?
Inhaaldata borstcrawlcursus
Corona: zwembadregels en richtlijnen
Vervolg na succesvolle pilot Personal Training in KNZB-bad
De ongeschreven zwembadregels, die je niet leert tijdens de borstcrawlcursus.
Banenzwemmen in KNZB bad Zeist
Hoe goed kan ik zwemmen na de borstcrawlcursus?
Trainen met zwemschema’s voor dummies
Zwemmen in de mooiste zwembaden!
Virtual Open Water swims
5 tips voor een zwemmer zonder zwembad. Wat doe jij?
Wat kun jij nu doen tijdens de verplichte zwemrust?
‘Quarantiny’
Update coronavirus en activiteiten KNZB
Zwemmen met hulpmiddelen; waarom toch al die materialen nodig zijn voor het zwemmen
Hoe is het om te zwemmen bij een zwemvereniging?
Het belang van trainingsschema’s
Mobiliteit en strakke borstspieren
Laat jij jezelf weleens zwemmend filmen? 5 redenen waarom een videoanalyse je beter leert zwemmen.
Mijnzwemcoach wenst u fijne feestdagen!
In zwemmen vind ik mijn ontspanning
Onderzoek naar uw zwembehoeften
Yes, we did it!
Ontspanning in je ademhaling is ontspannen zwemmen
Belangrijke informatie voor je eerste zwemtraining!
Floortjes zomertips voor zwemmen op vakantie!
Het zóveelste badpak dun of weer een zwembroek versleten?
Spring voorbereid het water in!
De juiste voeding voor je zwemtraining!
Zwemmen om af te vallen
Alles over openwaterzwemmen
Waarom de borstcrawlcursus een Hype is!
En toen leek zwemmen steeds meer op ‘denksport’
Bijzondere uitdaging van de Zeebra's!
Ik ga zwemmen en neem mee...