Belangrijke informatie voor je eerste zwemtraining!

Floor van den Nieuwenhoff

Huisregels in het zwembad

Vind jij zwemmen ook zo leuk? Mooi! Dat houden we graag zo. In onderstaande informatie lees je hoe je zwemmen leuk houdt en wat de algemene ‘zwemregels’ zijn.

Medische informatie

  • Indien je medische klachten hebt die van invloed kunnen zijn op inspanning tijdens het zwemmen, is het raadzaam om voor het starten met zwemmen deze medische klachten eerst met je huisarts te bespreken.
  • Wanneer tijdens het zwemmen een oefening of beweging niet goed voelt, voer deze dan niet meer uit. Meld je zo nodig bij het zwembadpersoneel of de trainer indien ondersteuning nodig is.
  • Het voelen van verzuring van de spieren tijdens een oefening is niet erg, maar dit mag geen stekende pijn opleveren. Stop in dat laatste geval met de betreffende oefening of zelfs helemaal met je zwemsessie. Hetzelfde geldt voor je ademhaling. Tijdens het zwemmen mag je best buitenadem zijn, maar dit mag niet leiden tot hyperventileren.
  • Zwem nooit alleen. Dit geldt voor zowel het zwembad als in het openwater. Indien er in het zwembad een toezichthouder aanwezig is, kun je uiteraard wel gewoon zwemmen. Wil je graag in het buitenwater zwemmen, vraag dan altijd iemand om met je mee te gaan en (toe)zicht op je te houden.

Warming-up en inzwemmen

Het is belangrijk om je lichaam rustig op te warmen. Begin iedere zwemsessie met een aantal rek- en strekoefeningen. Voorbeelden voor rek- en strek oefeningen vind je bij de trainingsschema’s gericht op landtraining. Vervolgens geef je je warming-up een vervolg met het rustig zwemmen van een aantal banen met een slag naar keuze.

Hydratatie

Tijdens het zwemmen verlies je veel vocht. Dat merk je niet omdat je in het water ligt. Ons advies is om altijd een bidon mee te nemen als je gaat zwemmen. Heb je vaak kramp tijdens het zwemmen? Drink dan voordat je gaat zwemmen ook alvast water. In de meeste gevallen van kramp komt dat door een tekort aan vocht in het lichaam.

Zwemmaterialen

Een zwembril is essentieel tijdens het zwemmen. Het beschermt de ogen tegen het chloor en daarnaast zorgt het voor een stuk oriëntatie in en onder water. Voor zwemmers met lang haar is het aan te raden om de haren vast te maken of gebruik te maken van een badmuts, zodat er geen haren in de ogen kunnen komen tijdens het zwemmen. Het is aan te raden om aansluitende badkleding te dragen, dit bevordert de weerstand op een positieve wijze.

Voor het uitvoeren van bepaalde techniek oefeningen kunnen hulpmiddelen gebruikt worden zoals een zwemplank, pullbuoy, zoomers of een snorkel. Bekijk deze producten in onze webshop.

Trainingsschema’s

Mijnzwemcoach heeft ruim 40 verschillende zwem-trainingsprogramma's gericht op het verbeteren van zwemtechniek en conditie. Binnen de module conditie zijn er trainingsschema’s met de zwemslagen borstcrawl, schoolslag en openwater. Voor de module techniek zijn er trainingsschema’s in alle slagen; borstcrawl, schoolslag, openwater, vlinderslag en rugslag.

  • Borstcrawl Conditie - 25m bad (niveau 1 t/m 4)
  • Borstcrawl Conditie - 50m bad (niveau 1 t/m 4)
  • Borstcrawl Techniek (niveau 1 t/m 4)
  • Borstcrawl HardCore conditie (niveau 4+)
  • Schoolslag Conditie - 25m bad (niveau 1 t/m 4)
  • Schoolslag Conditie - 50m bad (niveau 1 t/m 4)
  • Schoolslag Techniek (niveau 1 t/m 4)
  • Openwater - zwembadschema (niveau 1 t/m 4)
  • Openwater - buitenwater (niveau 1 t/m 4)
  • Openwater - City Swim programma (niveau 1-2)
  • Vlinderslag Techniek (niveau 1 t/m 4)
  • Rugcrawl Techniek (niveau 1 t/m 4)
  • Landtraining Core Stability (niveau 1 t/m 4)

Overige zwemtips

  • De ervaring leert dat men prettiger zwemt wanneer er lijnen in het water liggen. Vraag het zwembadpersoneel of er lijnen in een deel van het bad gelegd mogen worden.
  • Spreek met elkaar in de baan af dat je gaat cirkelen, zodat je niet op elkaar botst. Dit wil zeggen dat je aan de ene kant van de zwarte lijn heen zwemt en aan de andere kant terug. Meestal houden zwemmers de rechterkant van de zwarte lijn in de baan aan (dus zwemmen ze rondjes tegen de klok in). Het is belangrijk om te allen tijde rekening met elkaar te houden.

Laatste posts

Ik ga (open water)zwemmen en neem mee….
Hoe kom je de lockdown door met andere sporten?
Van stilstaan naar ‘aan’ gaan
Wat moet je weten om de juiste keuze voor badkleding te maken?
Zwemmen op de socials - wat te volgen voor een dosis inspiratie?
Fondo, de bekroonde trainingsapp van de KNWU
UPDATE: Wil je toch zwemmen in de lockdown? Check of er een buitenbad open is bij jou in de buurt!
Waarom is de vlinderslag zo moeilijk, maar toch zo leuk?
Fit blijven met zwemspecifieke core- en krachttraining
Zwemgadgets, de must haves
Verplichting mondkapjes per 1 december
Borstcrawlcursussen gaan weer door v.a. 19 november!
Online trainingen – het voordeel van online begeleiding
Borstcrawlcursus on-hold, zwembaden dicht voor 2 weken!
Hoe stel je doelen en blijf je gemotiveerd?
ZWEM. het boek van Suzanne Brummel
Corona-update Borstcrawlcursus
Zwemmers be like – waar herken je een zwemmer aan?
Zwemmers be like – waar herken je een zwemmer aan?
Inhaaldata borstcrawlcursus
Corona: zwembadregels en richtlijnen
Vervolg na succesvolle pilot Personal Training in KNZB-bad
De ongeschreven zwembadregels, die je niet leert tijdens de borstcrawlcursus.
Banenzwemmen in KNZB bad Zeist
Hoe goed kan ik zwemmen na de borstcrawlcursus?
Trainen met zwemschema’s voor dummies
Zwemmen in de mooiste zwembaden!
Virtual Open Water swims
5 tips voor een zwemmer zonder zwembad. Wat doe jij?
Wat kun jij nu doen tijdens de verplichte zwemrust?
‘Quarantiny’
Update coronavirus en activiteiten KNZB
Zwemmen met hulpmiddelen; waarom toch al die materialen nodig zijn voor het zwemmen
Hoe is het om te zwemmen bij een zwemvereniging?
Het belang van trainingsschema’s
Mobiliteit en strakke borstspieren
Laat jij jezelf weleens zwemmend filmen? 5 redenen waarom een videoanalyse je beter leert zwemmen.
Mijnzwemcoach wenst u fijne feestdagen!
In zwemmen vind ik mijn ontspanning
Onderzoek naar uw zwembehoeften
Yes, we did it!
Ontspanning in je ademhaling is ontspannen zwemmen
Floortjes zomertips voor zwemmen op vakantie!
Het zóveelste badpak dun of weer een zwembroek versleten?
Spring voorbereid het water in!
De juiste voeding voor je zwemtraining!
Zwemmen om af te vallen
(Af)tellen en opbouwen
Alles over openwaterzwemmen
Waarom de borstcrawlcursus een Hype is!
En toen leek zwemmen steeds meer op ‘denksport’
Ik ga zwemmen en neem mee...
Bijzondere uitdaging van de Zeebra's!
Ik ga zwemmen en neem mee...
Bijzondere uitdaging van de Zeebra's!