De ademhaling als basis van de borstcrawl

Marit Polman

Ademhalen. Je doet het elke dag zonder er bij stil te staan. Soms wat sneller, soms wat dieper, maar veelal zonder bewust er mee bezig te zijn. In het zwembad wordt dat ineens anders. In een zwemcursus of -training is er ineens alle aandacht voor de ademhaling. Misschien niet zo tof of spectaculair, maar toch is er niets zo belangrijk in het zwemmen als de ademhaling. Technisch goed kunnen zwemmen kan door een goede ademhaling. De ademhaling als basis van de borstcrawl.

Goede zwemmers zwemmen nooit tegen iemand aan. Dat komt doordat de positie van het hoofd zorgt dat ze altijd net iets vooruit kunnen kijken onder water. Deze hoofdhouding helpt ook om je ademhaling makkelijk opzij te maken. Door schuin vooruit te kijken hoef je je hoofd maar iets opzij te draaien om adem te halen. Met je kin naar je borst zie je minder, maak je jezelf krom en vooral; is de weg om je hoofd opzij te draaien voor het ademhalen langer. Speel maar eens met de verschillende hoofdposities en merk het verschil!

Ik krijg vaak de vraag of je 1:3 moet ademhalen, dus aan beide kanten. Werk eerst aan je voorkeurskant. Dan komt ‘die andere kant’ vanzelf wel. Om te ontdekken wat je voorkeurskant is pak je voor een plankje vast. Leg je rechterhand op de plank en je linkerarm langs je zij, naar achteren. Zwem borstcrawlbenen en draai je hoofd naar links om adem te halen. Herhaal de oefening dan aan de andere kant. Vaak (dus niet altijd) gaat één van de twee makkelijker: je voorkeurskant.

Er is geen één sport waarbij je je adem vasthoudt na een inademing. Toch zie ik vaak weinig bubbels langs het gezicht omhoog komen. Vreemd genoeg lijkt het een soort reflex te zijn om je adem in te houden onder water. Of ben je zo gefocust op een techniekoefening, dat je je adem (weer) gaat inhouden. Je zwemt veel meer ontspannen als je onder water – langzaam - uitblaast. Als je dan je hoofd opzij draait kun je gelijk inademen. Voorkom een ‘luchtexplosie’, waarbij je alle lucht vlak voor de inademing in één keer uitblaast. Check zo nu en dan tijdens het zwemmen of je nog goed uitademt. Of wissel eens van tempo en merk op wat je dan met je ademhaling doet.

Top, we zijn er bijna! Nu komt het aan op het draaien. Draaien in plaats van tillen. Door te draaien houd je je lichaamshouding mooi vlak, parallel aan het wateroppervlak. Door te tillen maak je een wipwap. Je hoofd gaat omhoog, je benen gaan naar beneden. Weg ligging, weg stroomlijn, weg snelheid. Ook het draaien is goed te oefenen met de oefening van hierboven (eventueel zoomers aan). Voel dan dat oor en bovenarm als het ware een scharnier met elkaar vormen.

In het begin draait je romp misschien wat meer mee, langzaam bouw je dit af (het is altijd nog iets aanwezig). Uiteindelijk komt er maar één brilglas boven water bij het ademhalen. Je wilt dus niet te veel roteren om je lengteas, wat je soms doet om te voorkomen dat je water inslikt. De ideale plek om adem te halen krijg je door de boeggolf. De boeggolf geeft een dip in het water, wat de perfecte situatie geeft om zo min mogelijk te draaien en toch opzij adem te halen. Je hebt meer boeggolf als je harder zwemt. Dus zoomers aan en gaan om dit te ervaren!

Uiteindelijk is ademhalen oefenen, oefenen, oefenen. Het zal steeds makkelijker gaan. Ademhalen wordt steeds meer een onbewuste actie. Maar ook dan is het goed zo nu en dan je aandacht er op te focussen of eens te spelen met ademhalingsfrequenties (1:2 wordt 1:3, wordt misschien wel 1:7) of de andere kant. Saai wordt ademhalen nooit, ook al doen we het de hele dag.

Wil jij je ademhaling ook verbeteren? Bekijk dan hier de beschikbare cursussen.

Auteur: Marit Polman
Foto: 11afotografie

Laatste posts

Waarom de borstcrawlcursus de ideale manier is om de slag goed aan te leren
Sportvoeding, de brandstof voor jouw lichaam
Open water zwemmen: een ontdekkingsreis zonder schip
Ik ga (open water)zwemmen en neem mee….
Hoe kom je de lockdown door met andere sporten?
Van stilstaan naar ‘aan’ gaan
Wat moet je weten om de juiste keuze voor badkleding te maken?
Zwemmen op de socials - wat te volgen voor een dosis inspiratie?
Waarom is de vlinderslag zo moeilijk, maar toch zo leuk?
Fit blijven met zwemspecifieke core- en krachttraining
Zwemgadgets, de must haves
Verplichting mondkapjes per 1 december
Borstcrawlcursussen gaan weer door v.a. 19 november!
Online trainingen – het voordeel van online begeleiding
Borstcrawlcursus on-hold, zwembaden dicht voor 2 weken!
Hoe stel je doelen en blijf je gemotiveerd?
ZWEM. het boek van Suzanne Brummel
Corona-update Borstcrawlcursus
Zwemmers be like – waar herken je een zwemmer aan?
Zwemmers be like – waar herken je een zwemmer aan?
Inhaaldata borstcrawlcursus
Corona: zwembadregels en richtlijnen
Vervolg na succesvolle pilot Personal Training in KNZB-bad
De ongeschreven zwembadregels, die je niet leert tijdens de borstcrawlcursus.
Banenzwemmen in KNZB bad Zeist
Hoe goed kan ik zwemmen na de borstcrawlcursus?
Trainen met zwemschema’s voor dummies
Zwemmen in de mooiste zwembaden!
Virtual Open Water swims
5 tips voor een zwemmer zonder zwembad. Wat doe jij?
Wat kun jij nu doen tijdens de verplichte zwemrust?
‘Quarantiny’
Update coronavirus en activiteiten KNZB
Zwemmen met hulpmiddelen; waarom toch al die materialen nodig zijn voor het zwemmen
Hoe is het om te zwemmen bij een zwemvereniging?
Het belang van trainingsschema’s
Mobiliteit en strakke borstspieren
Laat jij jezelf weleens zwemmend filmen? 5 redenen waarom een videoanalyse je beter leert zwemmen.
Mijnzwemcoach wenst u fijne feestdagen!
In zwemmen vind ik mijn ontspanning
Onderzoek naar uw zwembehoeften
Yes, we did it!
Ontspanning in je ademhaling is ontspannen zwemmen
Belangrijke informatie voor je eerste zwemtraining!
Floortjes zomertips voor zwemmen op vakantie!
Het zóveelste badpak dun of weer een zwembroek versleten?
Spring voorbereid het water in!
De juiste voeding voor je zwemtraining!
Zwemmen om af te vallen
(Af)tellen en opbouwen
Alles over openwaterzwemmen
Waarom de borstcrawlcursus een Hype is!
En toen leek zwemmen steeds meer op ‘denksport’
Bijzondere uitdaging van de Zeebra's!
Ik ga zwemmen en neem mee...