De ongeschreven zwembadregels, die je niet leert tijdens de borstcrawlcursus.

Melissa Buijens

De ongeschreven zwembadregels

Nu het temperatuur weer zakt, gaan meer zwemmers de binnenzwembaden weer opzoeken. Ook als je in de borstcrawl cursus zit, wil je fanatiek gaan oefenen. De meeste van ons starten vaak dan ook met zwemtraining binnen het reguliere banenzwemmen. Maar daar kan het soms druk zijn, heel druk. Met meerdere personen in een baan is eerder regel dan uitzondering. Het tempo verschil tussen zwemmers kan dan ook nog eens flink variëren.

Dus hoe zit het nu eigenlijk? Wat zijn de geschreven, maar vooral ook ongeschreven regels binnen het zwemmen om het voor iedereen zo comfortabel mogelijk te maken.

Ga in de juiste baan

Onderschat je zwemkwaliteiten niet, maar overschat ze zeker ook niet. Bij de meeste zwembaden is sprake van een baanindeling. Een baan voor de snelle zwemmers, wellicht de borstcrawl zwemmers en banen voor de ‘kwebbel’ zwemmers. Sta je net aan het begin van de borstcrawl probeer dan niet gelijk met de snelle zwemmers mee te zwemmen. Voor jezelf niet leuk en voor de andere zwemmers kan inhalen bij drukte ook uitdagend zijn.

De leidraad is simpel, word je regelmatig ingehaald? Schuif dan een baantje op.

Rechts aanhouden

De basisregel is dat je rechts van de lijn heen zwemt en rechts van de lijn terug. Op die manier zwem je met zijn allen een rondje en kom je elkaar zo min mogelijk tegen.

Keren, kijk even om je heen

Dan komt het moment dat je weer bij de muur aankomt en gaat keren. Je komt misschien als eerste bij de muur aan en wilt gelijk weer vertrekken. Je bent tenslotte net zo lekker aan het zwemmen en jij was er als eerst. Ondanks dat iedereen natuurlijk recht heeft op zijn plek, is de ongeschreven regel dat de snellere zwemmer voor mag. Dat scheelt een inhaalmanoeuvre en bij de muur is de beste positie om te wisselen.

Zwem naar de hoek van de baan, laat de snellere zwemmer voor gaan en ga er dan direct weer achteraan.

En doe dat keren links

Als je mooi rechts zwemt, dan ga je net voor het einde van de baan, of naar het midden, of naar links. Je verlaat dus je lijn. Vanuit daar zet je het keerpunt in. Zo ben je gelijk weer in de goede richting om verder te zwemmen. Plus je laat ruimte voor iemand die eventueel dicht achter je zit. Steek natuurlijk niet over naar links om te keren als je net wordt ingehaald.

Wanneer je wordt ingehaald, niet aanzetten

Over dat inhalen gesproken. Zwemt een snellere zwemmer achter je en zet deze aan om in te halen, laat deze dan zo snel mogelijk voorbij gaan. Regelmatig zie je dat de zwemmer dan toch (onbewust) wat aan zet om sneller te blijven. Maar beter kun je ervoor kiezen om de inhaalmanoeuvre zo kort mogelijk te laten duren. Ook voor de inhalende partij kost het extra sprintje meer energie. Wel zo sociaal om daarin gewoon je eigen tempo te blijven zwemmen en de inhalende zwemmer wat ruimte te geven. Zwem ook nog wat meer rechts in de baan, zodat er meer plek is mocht er ook een tegemoetkomende zwemmer aankomen.

Tot slot, communiceer

Wel zo gezellig en helpt vaak ook. Gewoon even met elkaar wat afspreken. Geef elkaar een beetje ruimte en respecteer de verschillende zwemsnelheden. Dan is zwemmen met meerdere mensen in een baan op drukke dagen ook prima te doen.

Veel plezier!

Auteur: Melissa Buijens
Blog: https://zwemblog.com
Foto: 11afotografie

Laatste posts

De ademhaling als basis van de borstcrawl
Waarom de borstcrawlcursus de ideale manier is om de slag goed aan te leren
Sportvoeding, de brandstof voor jouw lichaam
Open water zwemmen: een ontdekkingsreis zonder schip
Ik ga (open water)zwemmen en neem mee….
Hoe kom je de lockdown door met andere sporten?
Van stilstaan naar ‘aan’ gaan
Wat moet je weten om de juiste keuze voor badkleding te maken?
Zwemmen op de socials - wat te volgen voor een dosis inspiratie?
Waarom is de vlinderslag zo moeilijk, maar toch zo leuk?
Fit blijven met zwemspecifieke core- en krachttraining
Zwemgadgets, de must haves
Verplichting mondkapjes per 1 december
Borstcrawlcursussen gaan weer door v.a. 19 november!
Online trainingen – het voordeel van online begeleiding
Borstcrawlcursus on-hold, zwembaden dicht voor 2 weken!
Hoe stel je doelen en blijf je gemotiveerd?
ZWEM. het boek van Suzanne Brummel
Corona-update Borstcrawlcursus
Zwemmers be like – waar herken je een zwemmer aan?
Zwemmers be like – waar herken je een zwemmer aan?
Inhaaldata borstcrawlcursus
Corona: zwembadregels en richtlijnen
Vervolg na succesvolle pilot Personal Training in KNZB-bad
Banenzwemmen in KNZB bad Zeist
Hoe goed kan ik zwemmen na de borstcrawlcursus?
Trainen met zwemschema’s voor dummies
Zwemmen in de mooiste zwembaden!
Virtual Open Water swims
5 tips voor een zwemmer zonder zwembad. Wat doe jij?
Wat kun jij nu doen tijdens de verplichte zwemrust?
‘Quarantiny’
Update coronavirus en activiteiten KNZB
Zwemmen met hulpmiddelen; waarom toch al die materialen nodig zijn voor het zwemmen
Hoe is het om te zwemmen bij een zwemvereniging?
Het belang van trainingsschema’s
Mobiliteit en strakke borstspieren
Laat jij jezelf weleens zwemmend filmen? 5 redenen waarom een videoanalyse je beter leert zwemmen.
Mijnzwemcoach wenst u fijne feestdagen!
In zwemmen vind ik mijn ontspanning
Onderzoek naar uw zwembehoeften
Yes, we did it!
Ontspanning in je ademhaling is ontspannen zwemmen
Belangrijke informatie voor je eerste zwemtraining!
Floortjes zomertips voor zwemmen op vakantie!
Het zóveelste badpak dun of weer een zwembroek versleten?
Spring voorbereid het water in!
De juiste voeding voor je zwemtraining!
Zwemmen om af te vallen
(Af)tellen en opbouwen
Alles over openwaterzwemmen
Waarom de borstcrawlcursus een Hype is!
En toen leek zwemmen steeds meer op ‘denksport’
Bijzondere uitdaging van de Zeebra's!
Ik ga zwemmen en neem mee...