Het belang van trainingsschema’s

Melissa Buyens

Trainingsschema's

Als ik ergens voor sta, is het wel voor trainen met trainingsschema’s (en met begeleiding, maar daar hebben we het later over ;) ). Het geeft meer afwisseling, structuur en je kunt grotere sprongen vooruit maken.

Toen ik startte met zwemmen zwom ik in eerste instantie zelf. Baantje heen, baantje terug. Maar al snel werd het saai, was ik iets teveel aan het kletsen aan de kant (oeps) en ik merkte ook dat mijn vooruitgang beperkt bleef. Ondanks dat ik serieus was, bouwde ik niet echt iets op in het zwemmen.

“Zonder schema blijf je nogal makkelijk hangen in je eigen comfortabele positie.”

Dus werd het tijd voor verandering en zocht ik begeleiding met o.a. zwemschema’s. Ik had een doel, minimaal 500 meter aan 1 stuk borstcrawl zwemmen (iets met een triatlon) en wilde dat het liefst ook binnen een bepaalde tijd. Gezien ik nog nooit in mijn leven had gezwommen een pittige uitdaging.

En zo startte ik met zwemschema’s. In het begin echt wel even wennen. De termen, het tellen van banen en op een bepaalde tijd (proberen te) zwemmen. Het was echt wel even doorzetten voordat het een onderdeel werd van de zwemroutine.

De zwemschema’s zijn online te bekijken. Maar ik kies er zelf voor om ze uit te printen. Stop het in een plastic hoesje en leg het aan de kant van het zwembad. Niet alleen voor mij wennen overigens, ook voor veel (nieuwsgierige) collega zwemmers. Wat heb jij bij je? En hoe gaat dat dan zo’n schema?

Wat houdt het in, zwemmen met zwemschema?

Een zwemschema bestaat eigenlijk uit vier onderdelen. Inzwemmen, kern 1, kern 2 en uitzwemmen. Het in- en uitzwemmen spreekt denk ik voor zich. Rustig starten en beëindigen van de training.

De kernen draait het uiteindelijk om. Kern 1 is opgebouwd uit techniekoefeningen en kern 2 draait om het verbeteren van uithoudingsvermogen of een herhaling van kern 1.

De geschatte tijd dat je er mee bezig bent wordt per onderdeel aangegeven, zodat je zelf kunt meten of je wel op schema ligt.

Ook de rust tussen twee sets of oefeningen in dienen als leidraad om aan de gang te blijven (en niet zoals ik, soms iets te lang aan de kant blijf hangen). Evenals de benodigde hulpmaterialen.

De zwemschema’s zijn opbouwend. Dus ieder schema is anders en alles bij elkaar bouwt het op in afstand of moeilijkheid, afhankelijk van het gekozen doel (conditie of techniek verbeteren).

Wat zijn de voordelen

Allemaal leuk en aardig natuurlijk zo’n schema. Maar waarom zou je nou met een zwemschema gaan zwemmen? Het grootste voordeel is dat het bijdraagt in het behalen van je doelen. Of je nu zwemt voor de hobby, om af te vallen, een triatlon te doen of wedstrijden wilt zwemmen. Het hebben van een doel werkt vaak motiverend. Maar als je het zelf allemaal moet uitvogelen kan het ook verrekte lastig zijn.

  • Een schema werkt als begeleiding.
  • Een stok achter de deur.
  • Het geeft houvast en richting voor een doel.
  • Techniekoefeningen blijven op deze manier een belangrijk onderdeel.

Wil jij ook je zwemdoelen gaan halen?

Start dan nu met de zwemschema's van Mijnzwemcoach! Klik hier voor meer informatie.


Auteur: Melissa Buyens
Blog: https://zwemblog.com

Foto credits: 11aFotografie