Hoe kom je de lockdown door met andere sporten?

Melissa Buijens

Sinds half december zijn de zwembaden dicht. Ondanks dat sommige zwemmers ondertussen misschien kunnen zwemmen in een buitenbad, is het voor veel zwemmers nog steeds niet mogelijk om te zwemmen. Oftewel: alle tijd om ook eens wat andere sporten op te pakken.

Nu kan ik natuurlijk het standaardlijstje van alternatieven opnoemen, zoals hardlopen of wielrennen. Maar ik ken ondertussen ook genoeg zwemmers, die hardlopen helemaal niets vinden. En wielrennen heeft weer als nadeel dat je een racefiets nodig hebt. Toch zijn het beide wel goede alternatieven om je conditie op pijl te houden. Hardlopen is vrij belastend voor je lichaam. Dus bouw het rustig op.

Mocht je niet willen hardlopen of wielrennen, dan vind je hier een lijstje met alternatieven waar je misschien niet zo snel aan denkt en die je gewoon vanuit huis kunt doen.

Yoga
Yoga is een ideale manier om te werken aan je flexibiliteit. Dit is juist ook heel goed voor zwemmers. Je hoeft niet gelijk naar een yoga studio. Als je op YouTube zoekt naar ‘Yoga for Swimmers’ kom je heel wat video’s tegen die je kunt volgen. Of natuurlijk via Mijnzwemcoach; binnenkort verschijnen er ook yoga-programma's die ideaal zijn voor zwemmers. Werk hierin bijvoorbeeld aan de flexibiliteit van je enkels en schouders.

Balans bal
Heb je toevallig thuis zo’n grote balansbal liggen? Die is ook ideaal voor goede oefeningen. Je kunt er zowat alles op trainen. Bijvoorbeeld je stroomlijn. Goed voor je core-stabiliteit. Ga er met je knieën opzitten en strek je helemaal uit tot een stroomlijn. Oefening baart kunst.

Roeien
Huh, roeien? Ja! Heb je toevallig een roeiapparaat thuis staan (of een boot ;)) dan is roeien een mooi alternatief. Het is goed voor je conditie; je verbrandt flink wat calorieën. En tot slot, je traint je schouders/achterkant rug. En juist dié spieren gebruik je ook flink met zwemmen.

Krachtoefeningen maar dan anders
Zelf vind ik het heel lastig om in huis een rondje krachttraining te doen. Ja, het is heel goed voor je. Maar het is ook vrij menselijk om soms even wat motivatie problemen te hebben ;). Als alternatief doe ik daarom vaak een ‘tabata’ rondje. Of het bekende ‘sally up, sally down’. Je hebt geen gewichten nodig. ‘Tabata’ is niets meer dan een liedje dat opgedeeld is in allemaal blokjes van 20 seconden en dan 10 seconden rust. Het liedje doet het werk voor je. Het enige dat je zelf hoeft te doen is de oefeningen te bedenken, of gewoon meedoen met YouTube. Stuk makkelijker vol te houden en je hebt zo toch een goede workout.

Alternatief kan zijn de ‘Sally up, sally down’ challenge. In squat of met opdrukken. Zodra het liedje ‘sally down’ zegt, ga je naar beneden en blijf je daar tot ze weer ‘sally up’ zeggen. Leuke uitdaging om het einde van het liedje te halen.

Tot slot heeft de Mijnzwemcoach online trainingstool ook allerlei landtrainingsprogramma’s beschikbaar. De yoga-programma's worden hier binnenkort aan toegevoegd. Wil jij deze niet missen? Meld je snel aan en krijg toegang tot deze trainingsprogramma’s!

Veel succes met een van deze alternatieven!

Foto: 11afotografie.nl
Auteur: Melissa Buijens
Blog: https://zwemblog.com

Laatste posts

De ademhaling als basis van de borstcrawl
Waarom de borstcrawlcursus de ideale manier is om de slag goed aan te leren
Sportvoeding, de brandstof voor jouw lichaam
Open water zwemmen: een ontdekkingsreis zonder schip
Ik ga (open water)zwemmen en neem mee….
Van stilstaan naar ‘aan’ gaan
Wat moet je weten om de juiste keuze voor badkleding te maken?
Zwemmen op de socials - wat te volgen voor een dosis inspiratie?
Waarom is de vlinderslag zo moeilijk, maar toch zo leuk?
Fit blijven met zwemspecifieke core- en krachttraining
Zwemgadgets, de must haves
Verplichting mondkapjes per 1 december
Borstcrawlcursussen gaan weer door v.a. 19 november!
Online trainingen – het voordeel van online begeleiding
Borstcrawlcursus on-hold, zwembaden dicht voor 2 weken!
Hoe stel je doelen en blijf je gemotiveerd?
ZWEM. het boek van Suzanne Brummel
Corona-update Borstcrawlcursus
Zwemmers be like – waar herken je een zwemmer aan?
Zwemmers be like – waar herken je een zwemmer aan?
Inhaaldata borstcrawlcursus
Corona: zwembadregels en richtlijnen
Vervolg na succesvolle pilot Personal Training in KNZB-bad
De ongeschreven zwembadregels, die je niet leert tijdens de borstcrawlcursus.
Banenzwemmen in KNZB bad Zeist
Hoe goed kan ik zwemmen na de borstcrawlcursus?
Trainen met zwemschema’s voor dummies
Zwemmen in de mooiste zwembaden!
Virtual Open Water swims
5 tips voor een zwemmer zonder zwembad. Wat doe jij?
Wat kun jij nu doen tijdens de verplichte zwemrust?
‘Quarantiny’
Update coronavirus en activiteiten KNZB
Zwemmen met hulpmiddelen; waarom toch al die materialen nodig zijn voor het zwemmen
Hoe is het om te zwemmen bij een zwemvereniging?
Het belang van trainingsschema’s
Mobiliteit en strakke borstspieren
Laat jij jezelf weleens zwemmend filmen? 5 redenen waarom een videoanalyse je beter leert zwemmen.
Mijnzwemcoach wenst u fijne feestdagen!
In zwemmen vind ik mijn ontspanning
Onderzoek naar uw zwembehoeften
Yes, we did it!
Ontspanning in je ademhaling is ontspannen zwemmen
Belangrijke informatie voor je eerste zwemtraining!
Floortjes zomertips voor zwemmen op vakantie!
Het zóveelste badpak dun of weer een zwembroek versleten?
Spring voorbereid het water in!
De juiste voeding voor je zwemtraining!
Zwemmen om af te vallen
(Af)tellen en opbouwen
Alles over openwaterzwemmen
Waarom de borstcrawlcursus een Hype is!
En toen leek zwemmen steeds meer op ‘denksport’
Bijzondere uitdaging van de Zeebra's!
Ik ga zwemmen en neem mee...