Ik ga (open water)zwemmen en neem mee….

Floor van den Nieuwenhoff

De binnenbaden zijn al vanaf medio december 2020 dicht. Veel zwemmers snakken naar de chloorlucht in de baden en kunnen niet meer wachten om gewoon hun ‘eigen’ sport weer te kunnen beoefenen in de zwembaden.

Helaas zien de verwachtingen er nog niet heel goed uit, met de oplopende corona-besmettingen eind maart. Het lijkt erop dat we nog even geduld moeten hebben!

Toch moeten we positief blijven. In januari opende het buitenbad De Mirandabad in Amsterdam al haar deuren en inmiddels volgen veel andere zwembaden. Ook is de ‘officiële’ start van het buitenbaden zwemseizoen nabij én warmt het water in de Nederlandse meren en plassen langzaam op door de zon. De watertemperatuur ligt nu gemiddeld tussen de 8,5 en 13 graden Celsius.

Veel zwemmers hebben de neiging om een wetsuit aan te trekken en het buiten water in te springen. Maar hierbij is een goede voorbereiding van belang!

Ga voorbereid op pad:

  1. Zoek een geschikte zwemplas en check voordat je gaat zwemmen altijd de waterkwaliteit. Sommige wateren zijn niet geschikt om te zwemmen omdat er boten varen of sprake is van blauwalg of botulisme. Op deze website vind je een geschikte zwemplas bij jou in de buurt: www.zwemwater.nl
  1. Check voordat je gaat zwemmen altijd de weersvoorspellingen. Spring niet zomaar overal het water in! Kijk voor je zwemtraining altijd op een goede weersite of er geen onweer, storm of hagel wordt verwacht.
  1. Train nooit alleen in buitenwater. Voor de veiligheid in het water is het verstandig om samen met minstens één buddy te zwemmen.

Daarnaast is een goede uitrusting van materialen belangrijk. Graag licht ik toe welke materialen je allemaal nodig hebt om goed én veilig buiten te trainen. Tevens hebben we van 2 t/m 17 april 2021 mooie aanbiedingen op deze producten in onze webshop.

  1. Zwem altijd met een felgekleurde badmuts & saferswimmer. Met een badmuts en saferswimmer ben je herkenbaar voor mensen aan de kade en/of op het water. Daarnaast kun je, indien je bijv. kramp krijgt of in paniek raakt, aan je saferswimmer hangen / dobberen.
  2. Zwem bij watertemperaturen tot 18 graden met een wetsuit aan. Duik comfortabel in het koude water met deze klassieke Arena wetsuit. De stretch van neopreen zorgt voor flexibiliteit en sluit optimaal aan op het lichaam, waardoor je je lichaamswarmte vasthoudt. Wetsuits zijn er in verschillende modellen en maten. Maar de Arena Triatlon wetsuit en de Arena sleeveless wetsuit zijn de meest gangbare modellen. Een speciale Carbon uitvoering is voor de echte pro’s!
  3. Een goed (outdoor) zwembril is een ‘nice to have’ product. Een bril die niet beslaat, goed blijft zitten en met UV bescherming kan. De Arena Cobra Tri Swipe is bijvoorbeeld een ideale outdoor zwembril.
  4. Tot slot, zorg voor de juiste opbergmaterialen zoals bijvoorbeeld een 45L backpack of een harde zwembrillendoos.

Ben jij nog niet zo’n durfal en wil je eerst onder begeleiding kennis maken met het zwemmen in het buitenwater? Dat kan! Via Mijnzwemcoach bieden we de komende maanden verschillende eendaagse openwater clinics en 6-weekse openwater cursussen aan! Tijdens deze georganiseerde activiteiten houden we uiteraard rekening met de geldende corona-maatregelen.

Beeld: Melissa Buijens door 11afotografie.nl

Laatste posts

Open water zwemmen: een ontdekkingsreis zonder schip
Hoe kom je de lockdown door met andere sporten?
Van stilstaan naar ‘aan’ gaan
Wat moet je weten om de juiste keuze voor badkleding te maken?
Zwemmen op de socials - wat te volgen voor een dosis inspiratie?
Waarom is de vlinderslag zo moeilijk, maar toch zo leuk?
Fit blijven met zwemspecifieke core- en krachttraining
Zwemgadgets, de must haves
Verplichting mondkapjes per 1 december
Borstcrawlcursussen gaan weer door v.a. 19 november!
Online trainingen – het voordeel van online begeleiding
Borstcrawlcursus on-hold, zwembaden dicht voor 2 weken!
Hoe stel je doelen en blijf je gemotiveerd?
ZWEM. het boek van Suzanne Brummel
Corona-update Borstcrawlcursus
Zwemmers be like – waar herken je een zwemmer aan?
Zwemmers be like – waar herken je een zwemmer aan?
Inhaaldata borstcrawlcursus
Corona: zwembadregels en richtlijnen
Vervolg na succesvolle pilot Personal Training in KNZB-bad
De ongeschreven zwembadregels, die je niet leert tijdens de borstcrawlcursus.
Banenzwemmen in KNZB bad Zeist
Hoe goed kan ik zwemmen na de borstcrawlcursus?
Trainen met zwemschema’s voor dummies
Zwemmen in de mooiste zwembaden!
Virtual Open Water swims
5 tips voor een zwemmer zonder zwembad. Wat doe jij?
Wat kun jij nu doen tijdens de verplichte zwemrust?
‘Quarantiny’
Update coronavirus en activiteiten KNZB
Zwemmen met hulpmiddelen; waarom toch al die materialen nodig zijn voor het zwemmen
Hoe is het om te zwemmen bij een zwemvereniging?
Het belang van trainingsschema’s
Mobiliteit en strakke borstspieren
Laat jij jezelf weleens zwemmend filmen? 5 redenen waarom een videoanalyse je beter leert zwemmen.
Mijnzwemcoach wenst u fijne feestdagen!
In zwemmen vind ik mijn ontspanning
Onderzoek naar uw zwembehoeften
Yes, we did it!
Ontspanning in je ademhaling is ontspannen zwemmen
Belangrijke informatie voor je eerste zwemtraining!
Floortjes zomertips voor zwemmen op vakantie!
Het zóveelste badpak dun of weer een zwembroek versleten?
Spring voorbereid het water in!
De juiste voeding voor je zwemtraining!
Zwemmen om af te vallen
(Af)tellen en opbouwen
Alles over openwaterzwemmen
Waarom de borstcrawlcursus een Hype is!
En toen leek zwemmen steeds meer op ‘denksport’
Ik ga zwemmen en neem mee...
Bijzondere uitdaging van de Zeebra's!