Ik ga zwemmen en neem mee...

Floor van den Nieuwenhoff

Materialen

Ben je van plan (weer) te gaan zwemmen? In dit nieuwsartikel leggen we uit wat je allemaal mee naar het zwembad moet nemen voor een optimale training.

Zwembrilletje

Het klinkt misschien heel simpel, maar een zwembril kan ook je zwemtechniek verbeteren. Je kan immers makkelijker onderwater kijken naar wat je met je armslag (en beenslag) doet. Maar zwembrilletjes zijn er in vele soorten en maten. Het is dus aftasten welke brilletje je het liefst gebruikt. Daarnaast bestaan er ook brilletjes op sterkte ( - glazen) voor een beter zicht. Draag je brilletje strak genoeg zodat er geen water in de glazen loopt. Zorg er daarnaast voor dat het elastiek goed op de achterkant van je hoofd zit, dus niet in je nek. Dit voorkomt dat het brilletje volloopt met water of afschiet tijdens het zwemmen. Om te voorkomen dat de glazen van je brilletje beslaan doe je aan de binnenkant een klein beetje spuug erin. Spoel je bril daarna af in het zwemwater. Om te voorkomen dat de glazen van je brilletje bekrast raken of het elastiek van je brilletje snel broos wordt, kun je het brilletje het beste bewaren in de bijgeleverd brillenkoker of een washandje. 

Badmuts

Badmutsen bestaan in verschillende soorten en maten. Het voordeel van een dikkere badmuts is dat deze minder snel kapot gaat en dus langer meegaat. Wanneer je langer haar hebt is het verstandig je haar in een staart of knot te binden en de badmuts droog op te zetten. Het opzetten van de badmuts kan je het beste doen door deze op het voorhoofd te plaatsen en vervolgens verder naar achteren te trekken. Om de badmuts het beste te kunnen onderhouden is het verstandig deze af te drogen na de training. Thuis enkele malen per jaar de badmuts voorzien van talkpoeder voorkomt dat die aan elkaar plakt en eventueel scheurt.

Badkleding

Badkleding slijt snel door intensief gebruik. Let er bij aankoop van badkleding daarom op dat je een degelijk en slijtvast merk (bv Arena) koopt. Om goed te kunnen trainen is het belangrijk dat je geen wijde zwembroek of bikini draagt. Kies daarom voor een strakke en/of korte zwembroek of een badpak. Zorg er daarnaast voor dat je de badkleding niet te groot koopt. In het water wordt badkleding namelijk altijd iets groter. Spoel je badkleding na het zwemmen altijd met water uit en laat het niet te lang in je tas zitten! Gebruik ook geen shampoo als je in je badkleding in het zwembad onder de douche staat. 

Plankje (kickboard)

Tijdens de zwemtraining kun je gebruik maken van een kickboard, ofwel plankje, om benen mee te trainen. Bij het aanschaffen van een zwemplankje kun je het best kiezen voor een plankje van licht schuimplastic, dus geen plankje als een surfboard of de hard plastic plankjes die het zwembad vaak heeft liggen. Let er op dat het plankje niet te groot en/of te zwaar is om mee te zwemmen. Het doel van het plankje is tenslotte om het zwemmen te vergemakkelijken door de armen te ondersteunen.

Zwemvliezen

Zwemvliezen, ook wel zoomers genoemd, zijn geschikt om de benen mee te trainen. Bij de aanschaf van zoomers is het belangrijk dat de zwemvliezen niet te groot zijn (voorkomt verliezen) maar zeker niet te klein (voorkomt kramp in de voeten). Ook voor zwemvliezen geldt; op de kant mogen ze best strak aanvoelen omdat de zwemvliezen in het water wijder worden. Trek daarom de zwemvliezen in het water aan; dit gaat veel gemakkelijker! Zoomers, een variant op de zwemvliezen, hebben slechts 1/3 van het stuwvlak van de reguliere zwemvliezen. Deze zorgen wel voor meer snelheid, maar voorkomen dat je de balans tussen benen en armen kwijtraakt. Hierdoor kun je prima hele slagen trainen met Zoomers aan. 

Bidon

Hoewel je al in het water ligt tijdens de zwemtraining is het toch belangrijk te drinken. Voorkom een dorstgevoel door af en toe tijdens een tussenstop te drinken. Dit kan gewoon water zijn of energiedrank dun aangemaakt met water. 

Pullbuoy

Tijdens de zwemtraining kun je gebruik maken van een pullbuoy om armen mee te trainen. Bij het aanschaffen van een pullbuoy kun je het best kiezen voor een pullbuoy van licht schuimplastic. Let er op dat de pull buoy niet te groot en/of te zwaar is om mee te zwemmen. Het doel van het plankje is tenslotte om het zwemmen te vergemakkelijken door de benen te ondersteunen. 

Handpaddles

Handpaddles kun je gebruiken om vooral je armen en schouders te trainen. Handpaddles zijn te koop in verschillende maten (oppervlakte maten). Het is daarom belangrijk de juiste maat te kopen. Te grote paddles kunnen blessures veroorzaken, te kleine paddles hebben geen nut.

Handdoek

Uiteraard zorg je er altijd voor dat je een handdoek in je tas hebt wanneer je gaat zwemmen. Wanneer je een langere tijd gaat trainen (met pauzes) is het verstandig meerdere handdoeken in je tas te doen. Zo kun je tijdens een pauze (of bij een tussenstop door kramp, e.d.) ook een handdoek omslaan om te voorkomen dat je afkoelt.

Slippers

Het is altijd aan te raden badslippers mee te nemen naar het zwembad. Naast de hygiëne is veiligheid ook een belangrijk aspect hiervan. De zwembadvloer is namelijk vaak glad en met slippers voorkom je het gevaar om uit te glijden. Laat de badslippers na gebruik niet in je sporttas zitten maar leg ze uit je tas om te drogen. Ook nat plastic kan stikken en dit veroorzaakt een onaangename lucht in je sporttas.

Laatste posts

Fit blijven met zwemspecifieke core- en krachttraining
Zwemgadgets, de must haves
Verplichting mondkapjes per 1 december
Borstcrawlcursussen gaan weer door v.a. 19 november!
Online trainingen – het voordeel van online begeleiding
Borstcrawlcursus on-hold, zwembaden dicht voor 2 weken!
Hoe stel je doelen en blijf je gemotiveerd?
ZWEM. het boek van Suzanne Brummel
Corona-update Borstcrawlcursus
Zwemmers be like – waar herken je een zwemmer aan?
Zwemmers be like – waar herken je een zwemmer aan?
Inhaaldata borstcrawlcursus
Corona: zwembadregels en richtlijnen
Vervolg na succesvolle pilot Personal Training in KNZB-bad
De ongeschreven zwembadregels, die je niet leert tijdens de borstcrawlcursus.
Banenzwemmen in KNZB bad Zeist
Hoe goed kan ik zwemmen na de borstcrawlcursus?
Trainen met zwemschema’s voor dummies
Zwemmen in de mooiste zwembaden!
Virtual Open Water swims
5 tips voor een zwemmer zonder zwembad. Wat doe jij?
Wat kun jij nu doen tijdens de verplichte zwemrust?
‘Quarantiny’
Update coronavirus en activiteiten KNZB
Zwemmen met hulpmiddelen; waarom toch al die materialen nodig zijn voor het zwemmen
Hoe is het om te zwemmen bij een zwemvereniging?
Het belang van trainingsschema’s
Mobiliteit en strakke borstspieren
Laat jij jezelf weleens zwemmend filmen? 5 redenen waarom een videoanalyse je beter leert zwemmen.
Mijnzwemcoach wenst u fijne feestdagen!
In zwemmen vind ik mijn ontspanning
Onderzoek naar uw zwembehoeften
Yes, we did it!
Ontspanning in je ademhaling is ontspannen zwemmen
Belangrijke informatie voor je eerste zwemtraining!
Floortjes zomertips voor zwemmen op vakantie!
Het zóveelste badpak dun of weer een zwembroek versleten?
Spring voorbereid het water in!
De juiste voeding voor je zwemtraining!
Zwemmen om af te vallen
(Af)tellen en opbouwen
Alles over openwaterzwemmen
Waarom de borstcrawlcursus een Hype is!
En toen leek zwemmen steeds meer op ‘denksport’
Bijzondere uitdaging van de Zeebra's!
Ik ga zwemmen en neem mee...
Bijzondere uitdaging van de Zeebra's!