In zwemmen vind ik mijn ontspanning

Melissa Buyens

Masters zwemmen

Zwemmen. Het was eigenlijk nooit zo mijn ding. Mijn A&B zwemdiploma haalde ik, maar een toppertje was ik niet. En ook na mijn zwemdiploma zag je mij eigenlijk nooit in het zwembad. Al dat gedoe, omkleden, chloorlucht en een beetje ‘suf’ baantjes heen en weer zwemmen.

Hoe anders is dat nu? Ik zwem 4x per week, zwem bij een vereniging, heb personal training en train voor mijn eerste masterwedstrijden.

Hoe heeft het tij zo kunnen keren?

Het was juni 2018. Ik was net een paar maanden eerder moeder geworden van een tweeling. Met nog een ouder kindje in huis een drukke bedoeling. En ik was wel toe aan (nog ;) ) een uitdaging. Ik mistte het sporten. Zocht ontspanning en besloot te gaan hardlopen. Makkelijk te combineren. Na 3x vond ik de uitdaging niet groot genoeg en besloot ik dat het triatlon (1/8e) moest gaan worden. Gewoon helemaal uit mijn comfortzone. Een grote uitdaging. Iets om in vast te bijten.

Oh… dan moet je dus zwemmen. Tja, dat kan ik niet.

Een borstcrawlcursus was dus wel echt noodzakelijk. Als ik toch mee ga doen aan de triatlon wil ik ook wel goed getraind aan de start zijn. En dus startte ik met de basis borstcrawlcursus van de KNZB. Ik kon namelijk echt niet de overkant halen van het zwembad.

Wat ik toen niet wist, is dat ik mijn hart helemaal zou verliezen aan zwemmen. Het zwemmen bleek lastiger te zijn dan gedacht. Niet alleen had ik niets aan mijn hardloopconditie. Het bleek ook nog eens heel technisch te zijn. En hoe kun je nou sporten terwijl je niet continu kunt ademen? Dus moest ik aan de bak. Los van de cursus startte ik met 1 keer per week bij oefenen.

Na 12 lessen was de cursus ten einde en kon ik met veel inzet net de overkant halen. Maar ik had nog een lange weg te gaan. Maar ja, dat zwemmen. Dat was toch wel leuk! Uiteindelijk zoveel leuker dat ik het hardlopen inruilde voor zwemmen.

Met zwemmen moet ik wel loskomen van de dagelijkse rompslomp. Je telefoon kan niet mee het water in. Even voor niets of niemand bereikbaar. Letterlijk een uur met je hoofd onderwater en de boel de boel laten. Doordat het zo technisch is, moet ik wel opletten.

Een ander voordeel is dat het minder blessure gevoelig is en dat je echt heel je lichaam traint. Eigenlijk probeer ik nu tussen de regels door te schrijven dat ik nog nooit zoveel heb kunnen eten ;).

Twee keer zwemmen, werd drie keer. En drie keer werd al snel vier keer zwemmen. Oh en krachttraining. De triatlon finishte ik. Volledig begeleid door mijn zwemtrainer op basis van mijn zwemconditie. Want aan hardlopen heb je misschien minder als je zwemt. Andersom geldt zeker wel. Een goede zwemconditie helpt je absoluut wel met hardlopen en fietsen.

En nu? Nu focus ik me op het starten van mijn eerste masterwedstrijden zwemmen.

En wie weet waar dat toe leidt!

Ambitie genoeg.

Melissa (33) volgde in september 2018 de borstcrawlcursus van de KNZB. Startte opvolgend met trainen met zwemschema’s. Ze traint nu onder begeleiding van een KNZB zwemtrainer en bij een zwemvereniging voor haar eerst zwemwedstrijden.

Met haar blogs neemt ze ons, als startend zwemmer, mee in alles wat ze leert over zwemmen.

Los van al het zwemmen, is ze ondernemer, getrouwd en moeder van 3 dochters.

Auteur: Melissa Buyens
Blog: https://zwemblog.com

Foto credits: 11aFotografie

Laatste posts

Fit blijven met zwemspecifieke core- en krachttraining
Zwemgadgets, de must haves
Verplichting mondkapjes per 1 december
Borstcrawlcursussen gaan weer door v.a. 19 november!
Online trainingen – het voordeel van online begeleiding
Borstcrawlcursus on-hold, zwembaden dicht voor 2 weken!
Hoe stel je doelen en blijf je gemotiveerd?
ZWEM. het boek van Suzanne Brummel
Corona-update Borstcrawlcursus
Zwemmers be like – waar herken je een zwemmer aan?
Zwemmers be like – waar herken je een zwemmer aan?
Inhaaldata borstcrawlcursus
Corona: zwembadregels en richtlijnen
Vervolg na succesvolle pilot Personal Training in KNZB-bad
De ongeschreven zwembadregels, die je niet leert tijdens de borstcrawlcursus.
Banenzwemmen in KNZB bad Zeist
Hoe goed kan ik zwemmen na de borstcrawlcursus?
Trainen met zwemschema’s voor dummies
Zwemmen in de mooiste zwembaden!
Virtual Open Water swims
5 tips voor een zwemmer zonder zwembad. Wat doe jij?
Wat kun jij nu doen tijdens de verplichte zwemrust?
‘Quarantiny’
Update coronavirus en activiteiten KNZB
Zwemmen met hulpmiddelen; waarom toch al die materialen nodig zijn voor het zwemmen
Hoe is het om te zwemmen bij een zwemvereniging?
Het belang van trainingsschema’s
Mobiliteit en strakke borstspieren
Laat jij jezelf weleens zwemmend filmen? 5 redenen waarom een videoanalyse je beter leert zwemmen.
Mijnzwemcoach wenst u fijne feestdagen!
Onderzoek naar uw zwembehoeften
Yes, we did it!
Ontspanning in je ademhaling is ontspannen zwemmen
Belangrijke informatie voor je eerste zwemtraining!
Floortjes zomertips voor zwemmen op vakantie!
Het zóveelste badpak dun of weer een zwembroek versleten?
Spring voorbereid het water in!
De juiste voeding voor je zwemtraining!
Zwemmen om af te vallen
(Af)tellen en opbouwen
Alles over openwaterzwemmen
Waarom de borstcrawlcursus een Hype is!
En toen leek zwemmen steeds meer op ‘denksport’
Ik ga zwemmen en neem mee...
Bijzondere uitdaging van de Zeebra's!
Ik ga zwemmen en neem mee...
Bijzondere uitdaging van de Zeebra's!