Laat jij jezelf weleens zwemmend filmen? 5 redenen waarom een videoanalyse je beter leert zwemmen.

Melissa Buijens

video-analyse

Heb jij enig idee hoe je zwemt? En hoeveel investeer je in je techniek? Of ga je vooral zwemmen in 1 vaste slag en maak je het liefst gewoon meters? Zwemmen is een technische sport. Dat weten de meesten wel. Toch zie ik om me heen vooral zwemmers die meters maken. En als je vooruitgang wilt boeken is het niet alleen maar een kwestie van meer kracht zetten en beter uithoudingsvermogen creëren.

Het zit in de details

De vooruitgang zit in de techniek. En zo besteed ik uren en uren in het zwembad wrikkend. Of met ‘heup, rip, oksel aantik’ oefeningen, doe ik de ‘zeilboot’. Flipper ik rond met mijn benen (oké, constante beenslag oefenen noemen we het eigenlijk) en hou ik twee pull buoys vast om eens een recht keerpunt te leren. Een grote variëteit heb ik de afgelopen maanden al voorbij zien komen aan techniekoefeningen.

Niet altijd even makkelijk. Niet alleen vergen de oefeningen geduld en training. Als ik andere zwemmers snel(ler) voorbij zie komen is het aanlokkelijk om ook meer te focussen op meters maken. Dat wil ik ook zo graag. Toch hou ik me trouw aan de techniekoefeningen. Maar doe ik dat eigenlijk wel goed? Hoe zwem ik eigenlijk?

De functie van videoanalyse

Soms denk ik dat ik iets helemaal beheers, maar als ik het dan later terug zie blijk ik toch andere handelingen uit te voeren dan ik zelf denk te doen. In mijn hoofd ben ik vaak wel die topzwemmer, maar in werkelijkheid…. Nou ja…. ietsjes minder.

Ik steek mijn hand anders in dan ik denk. Mijn overhaal is wijder dan ik zelf in gedachte heb of in mijn hoofd gaat het allemaal veel spectaculairder dan in werkelijkheid.

Om dit niet te lang te laten duren doe ik met regelmaat videoanalyses. Onderwater, bovenwater, wrikkend, duiken, keren. Alles heb ik zo’n beetje wel op beeld.

Nu heb ik het voordeel dat ik zelf beschik over een onderwatercamera en ook gelegenheid heb in het zwembad (je mag niet zomaar overal filmen). Maar los van mijn eigen beelden volg ik ook weleens een videoanalyse. Waarom eigenlijk?

5 redenen waarom een video analyse je beter leert zwemmen

  1. Onderwater heb je een nog beter beeld van je zwemtechniek. Ondanks dat zwemtrainers vanaf de kant veel kunnen zien en beoordelen, blijven bepaalde onderdelen lastiger te zien vanaf de kant. Met een videoanalyse kun je beter ieder onderdeel van het zwemmen in beeld brengen en beoordelen.
  2. Meer is niet altijd beter. Meer zwemmen, meer meters maken, meer oefeningen doen. Het laat je niet altijd een betere zwemmer worden. Zeker als je de techniek niet goed uitvoert. Beter is het om stil te staan bij de uitvoering, deze te verbeteren en hier op door te gaan. Met een videoanalyse kun je stap voor stap een plan maken voor specifieke oefeningen om jouw aandachtspunten te verbeteren.
  3. Je krijgt direct beeld van hoe je zelf zwemt. Tijdens een analyse zijn de beelden direct beschikbaar. Je bespreekt dus niet alleen je zwemslag, je kunt het ook gelijk terug zien. Zo kun je niet alleen horen wat je kunt verbeteren, je kunt zelf ook direct zien wat je nou daadwerkelijk doet in het water.
  4. Je krijgt een feedback rapport van je zwemslag. Na de analyse volgt een rapport en bijbehorende oefeningen. Je kunt dus ook zelf daarna aan de slag met de verbetering.
  5. Het is leuk. Het is ook gewoon ontzettend leuk om van jezelf onderwaterbeelden te hebben. Om te zien hoe je nu eigenlijk echt zwemt en te bespreken waar je in kunt verbeteren.

Wil je ook een videoanalyse proberen? Klik dan hier.

Auteur: Melissa Buyens
Blog: https://zwemblog.com

Foto credits: 11aFotografie



Laatste posts

Ik ga (open water)zwemmen en neem mee….
Hoe kom je de lockdown door met andere sporten?
Van stilstaan naar ‘aan’ gaan
Wat moet je weten om de juiste keuze voor badkleding te maken?
Zwemmen op de socials - wat te volgen voor een dosis inspiratie?
Fondo, de bekroonde trainingsapp van de KNWU
UPDATE: Wil je toch zwemmen in de lockdown? Check of er een buitenbad open is bij jou in de buurt!
Waarom is de vlinderslag zo moeilijk, maar toch zo leuk?
Fit blijven met zwemspecifieke core- en krachttraining
Zwemgadgets, de must haves
Verplichting mondkapjes per 1 december
Borstcrawlcursussen gaan weer door v.a. 19 november!
Online trainingen – het voordeel van online begeleiding
Borstcrawlcursus on-hold, zwembaden dicht voor 2 weken!
Hoe stel je doelen en blijf je gemotiveerd?
ZWEM. het boek van Suzanne Brummel
Corona-update Borstcrawlcursus
Zwemmers be like – waar herken je een zwemmer aan?
Zwemmers be like – waar herken je een zwemmer aan?
Inhaaldata borstcrawlcursus
Corona: zwembadregels en richtlijnen
Vervolg na succesvolle pilot Personal Training in KNZB-bad
De ongeschreven zwembadregels, die je niet leert tijdens de borstcrawlcursus.
Banenzwemmen in KNZB bad Zeist
Hoe goed kan ik zwemmen na de borstcrawlcursus?
Trainen met zwemschema’s voor dummies
Zwemmen in de mooiste zwembaden!
Virtual Open Water swims
5 tips voor een zwemmer zonder zwembad. Wat doe jij?
Wat kun jij nu doen tijdens de verplichte zwemrust?
‘Quarantiny’
Update coronavirus en activiteiten KNZB
Zwemmen met hulpmiddelen; waarom toch al die materialen nodig zijn voor het zwemmen
Hoe is het om te zwemmen bij een zwemvereniging?
Het belang van trainingsschema’s
Mobiliteit en strakke borstspieren
Mijnzwemcoach wenst u fijne feestdagen!
In zwemmen vind ik mijn ontspanning
Onderzoek naar uw zwembehoeften
Yes, we did it!
Ontspanning in je ademhaling is ontspannen zwemmen
Belangrijke informatie voor je eerste zwemtraining!
Floortjes zomertips voor zwemmen op vakantie!
Het zóveelste badpak dun of weer een zwembroek versleten?
Spring voorbereid het water in!
De juiste voeding voor je zwemtraining!
Zwemmen om af te vallen
(Af)tellen en opbouwen
Alles over openwaterzwemmen
Waarom de borstcrawlcursus een Hype is!
En toen leek zwemmen steeds meer op ‘denksport’
Ik ga zwemmen en neem mee...
Bijzondere uitdaging van de Zeebra's!
Ik ga zwemmen en neem mee...
Bijzondere uitdaging van de Zeebra's!