Mobiliteit en strakke borstspieren

Marit Polman

Mobiliteit

Je hebt vast wel eens de oefening gedaan om bij de doorhaal je vingers samen te ballen tot een vuist. Het lijkt dan wel of je stil staat in het water, zoveel stuwvlak mis je. Je harkt jezelf naar voren, in plaats van het trekken en duwen met een vlakke hand.

Nu is een fysieke beperking niet gelijk het missen van vingers, maar je begrijpt wel de invloed van fysieke beperkingen op de zwemslag. Nog een situatie. Twee jaar geleden was er een dame van midden 60 in mijn borstcrawlcursus. Ze wilde graag mee zwemmen bij de actie van Maarten van der Weijden. Nadat de basis van benen, ligging en ademhaling redelijk was, bleef ik maar hameren op haar overhaal. Haar elleboog bleef zo laag in de overhaal, dat ze haar arm meer door het water naar voren bewoog dan over het water. Ik haalde haar uit het water om haar de beweging te laten voelen, maar de beweging die ik zo graag zag was helemaal niet (meer) mogelijk.

Onze mobiliteit (vaak verward met flexibiliteit) wordt minder naarmate we ouder worden. Daarom is in beweging zijn en blijven zo belangrijk, zo blijven we de gewrichten smeren. Zwemmen is een ideale sport om je mobiliteit te behouden en onderhouden. Als trainer zie ik regelmatig wat een beperkte(re) mobiliteit aan fysieke beperkingen geeft in de zwemslag. Leeftijd zegt daarin overigens niet alles! Zo is bijvoorbeeld de schoudermobiliteit bij jonge mannen die te veel in de sportschool hebben rondgehangen ook erg laag.

Voor de borstcrawl licht ik drie gewrichten uit waarvan het fijn is dat ze mobiliteit hebben; je rug, schouders en enkels.

Ten eerste de bovenrug. Als je bovenrug erg ‘voorovergebogen’ is beperkt het je in de gewenste vlakke ligging, je ligt meer krom in het water. Dat maakt ook zijwaarts ademhaling nog een stuk lastiger! Let dus op je houding, niet alleen in het water, maar ook als je loopt of werkt.

Ten tweede de schouders. Als de mobiliteit laag is, of de borstspier te goed getraind, is het lastig om de elleboog hoog over het water naar voren te brengen in de overhaal. Dit is te compenseren door meer te draaien met je romp, maar liever wil je dat niet.

Tot slot de enkels. Je wilt zwemmen met je wreef naar de bodem in plaats van je tenen. Hoe meer mobiliteit, hoe makkelijker. Daarnaast zorgt de (onbewuste) rotatie van de enkel ook voor meer stuwing. De ‘magie’ waarom de één met alleen benen zoveel sneller gaat dan de ander!

Gelukkig is er ook wat te doen aan deze ‘fysieke beperkingen’ (in tegenstelling tot het missen van vingers). Oefeningen op het land, onder begeleiding van bijvoorbeeld een fysiotherapeut, kunnen helpen. Wil je de oefeningen meer integreren in bewegen, dan is yoga een mooie aanvulling op het zwemmen. Train je voor triatlons? Dan is het altijd goed om te kijken wat de consequenties zijn van de ene sport op de andere, en dan de juiste balans in vinden waar je aan wilt werken. Overleg zo nodig met je trainer.


Auteur: Marit Polman (trainster Mijnzwemcoach en eigenaresse Stamina, swimming and yoga)

Laatste posts

De ademhaling als basis van de borstcrawl
Waarom de borstcrawlcursus de ideale manier is om de slag goed aan te leren
Sportvoeding, de brandstof voor jouw lichaam
Open water zwemmen: een ontdekkingsreis zonder schip
Ik ga (open water)zwemmen en neem mee….
Hoe kom je de lockdown door met andere sporten?
Van stilstaan naar ‘aan’ gaan
Wat moet je weten om de juiste keuze voor badkleding te maken?
Zwemmen op de socials - wat te volgen voor een dosis inspiratie?
Waarom is de vlinderslag zo moeilijk, maar toch zo leuk?
Fit blijven met zwemspecifieke core- en krachttraining
Zwemgadgets, de must haves
Verplichting mondkapjes per 1 december
Borstcrawlcursussen gaan weer door v.a. 19 november!
Online trainingen – het voordeel van online begeleiding
Borstcrawlcursus on-hold, zwembaden dicht voor 2 weken!
Hoe stel je doelen en blijf je gemotiveerd?
ZWEM. het boek van Suzanne Brummel
Corona-update Borstcrawlcursus
Zwemmers be like – waar herken je een zwemmer aan?
Zwemmers be like – waar herken je een zwemmer aan?
Inhaaldata borstcrawlcursus
Corona: zwembadregels en richtlijnen
Vervolg na succesvolle pilot Personal Training in KNZB-bad
De ongeschreven zwembadregels, die je niet leert tijdens de borstcrawlcursus.
Banenzwemmen in KNZB bad Zeist
Hoe goed kan ik zwemmen na de borstcrawlcursus?
Trainen met zwemschema’s voor dummies
Zwemmen in de mooiste zwembaden!
Virtual Open Water swims
5 tips voor een zwemmer zonder zwembad. Wat doe jij?
Wat kun jij nu doen tijdens de verplichte zwemrust?
‘Quarantiny’
Update coronavirus en activiteiten KNZB
Zwemmen met hulpmiddelen; waarom toch al die materialen nodig zijn voor het zwemmen
Hoe is het om te zwemmen bij een zwemvereniging?
Het belang van trainingsschema’s
Laat jij jezelf weleens zwemmend filmen? 5 redenen waarom een videoanalyse je beter leert zwemmen.
Mijnzwemcoach wenst u fijne feestdagen!
In zwemmen vind ik mijn ontspanning
Onderzoek naar uw zwembehoeften
Yes, we did it!
Ontspanning in je ademhaling is ontspannen zwemmen
Belangrijke informatie voor je eerste zwemtraining!
Floortjes zomertips voor zwemmen op vakantie!
Het zóveelste badpak dun of weer een zwembroek versleten?
Spring voorbereid het water in!
De juiste voeding voor je zwemtraining!
Zwemmen om af te vallen
(Af)tellen en opbouwen
Alles over openwaterzwemmen
Waarom de borstcrawlcursus een Hype is!
En toen leek zwemmen steeds meer op ‘denksport’
Bijzondere uitdaging van de Zeebra's!
Ik ga zwemmen en neem mee...