‘Quarantiny’

Marit Polman

Yoga

In de wereld met Corona ervaar je hoe vrij je je normaal kunt bewegen. Letterlijk en figuurlijk. De voorschriften van het RIVM hebben helaas enkele weken geleden al de zwembaden doen sluiten. Een begrijpelijk besluit in de gezamenlijke strijd tegen het Coronavirus. Voor veel mensen is in meer of mindere mate de wereld veel kleiner geworden.

Onze wereld werd met de geboorte van onze dochter eind februari al iets kleiner, maar zonder kraamvisite en met gesloten zwembaden is onze wereld erg ‘quarantiny’. Gelukkig zijn er andere, voor jou en mij misschien wel nieuwe, mogelijkheden te ontdekken om in beweging te zijn en de wereld groter te maken.

Aangezien niet iedereen een zwembad in de tuin heeft, en het buitenwater voor reguliere zwemmers nog te koud is ben je voornamelijk aanwezen op achtertuin en huis. Genoeg ruimte om een (yoga)mat uit te rollen en oefeningen te doen. Dit hoeft niet moeilijk te zijn, en ook niet lang of veel, om al van meerwaarde te zijn. Fysiek, maar zeker ook mentaal. Want ook mentaal sta je misschien voor uitdagingen.

Om te werken aan je kracht, spierlengte en ademhaling (bij afwezigheid van badwater) zijn zonnegroeten een mooie start. Je kunt de moeilijkheid aanpassen zodat het bij jouw lichaam past. Pas nooit je lichaam aan yoga aan, dit is niet het doel en je wilt zeker geen blessure oplopen. Bij zelfstandige beoefening is het belangrijk dat je goed luistert naar je lichaam en grenzen respecteert.

De zonnegroet
De zonnegroet is een reeks van bewegingen, die je ademhaling volgen. Je hebt twee variaties, A en B. Zonnegroet A is makkelijker en minder intensief, en B is moeilijker en intensiever. Je kunt ook een combinatie maken van bijv. 5x A en 3x B. Je hebt er niet veel voor nodig, een matje (of groot stroef badlaken) is al voldoende. Verdere instructies kun je vinden op YouTube of Google, typ zonnegroet in en je krijgt voldoende voorbeelden. Kies het filmpje dat bij jou past. De ochtend is het fijnste tijdstip voor de zonnegroet, maar het kan ook prima als break tijdens het thuiswerken (en raken je kinderen nieuwsgierig: laat ze gezellig mee doen!)

Achtvoudige pad van yoga
Naast de fysieke beoefening van yoga (oftewel Asana) bestaat het achtvoudige pad van Yoga uit Yamas en Niyamas (een soort ethische of morele principes), Pranayama (ademhalingstechnieken), Pratyahara (terugtrekken van de zintuigen), Dharana (concentratie), Dhyana (meditatie) en Samadhi (gelukzaligheid). Misschien is de uitdaging/verandering waar je deze dagen mee wordt geconfronteerd wel een uitnodiging om je hier meer in te verdiepen?

Nadi Shodana
De ademhalingstechniek Nadi Shodana is een techniek die je kan helpen je rustiger te voelen. Ik merk een groot verschil als ik dit voor een training doe. Zorg dat je goed rechtop en comfortabel zit. Plaats vervolgens je rechterwijs- en middelvinger tussen je wenkbrauwen en sluit je ogen. Met je rechterduim kun je je rechterneusgat afsluiten, met ringvinger en pink het linkerneusgat. Sluit je rechterneusgat af, en adem in door links. Neem hier minimaal vier tellen de tijd voor. Sluit dan links af, en open je rechterneusgat. Adem hierdoor uit in hetzelfde aantal tellen. Adem weer in door rechts, wissel, en adem uit door links. Dit doe je minimaal 5 minuten. Eindig met een uitademing door het linkerneusgat en voel met gesloten ogen wat de oefening met je heeft gedaan.

Yoga Nidra
Een yogavorm om het terugtrekken van de zintuigen te oefenen is Yoga Nidra. Je komt hierbij in een diepe ontspanning zonder dat je in slaap valt (en val je wel in slaap, geen probleem). Ideaal om te ontspannen, op de dag of voor het slapen gaan. Ik heb een Yoga Nidra les van ongeveer 30 minuten via YouTube
beschikbaar.

Hopelijk inspireert bovenstaande je om in beweging te komen en tijdens beperkte mogelijkheden toch een (nieuwe) grote(re) wereld te kunnen ervaren. Zo hoeft quarantaine geen ‘quarantiny’ te zijn.


Auteur: Marit Polman (trainster Mijnzwemcoach en eigenaresse Stamina, swimming and yoga)

Vrijdag 17 april om 19.00 uur geeft Marit ook een live yogaclinic speciaal voor zwemmers. Wil je deelnemen? 👉 https://bit.ly/Mijnzwemcoach-live-yoga-clinic

Laatste posts

Sportvoeding, de brandstof voor jouw lichaam
Open water zwemmen: een ontdekkingsreis zonder schip
Ik ga (open water)zwemmen en neem mee….
Hoe kom je de lockdown door met andere sporten?
Van stilstaan naar ‘aan’ gaan
Wat moet je weten om de juiste keuze voor badkleding te maken?
Zwemmen op de socials - wat te volgen voor een dosis inspiratie?
Waarom is de vlinderslag zo moeilijk, maar toch zo leuk?
Fit blijven met zwemspecifieke core- en krachttraining
Zwemgadgets, de must haves
Verplichting mondkapjes per 1 december
Borstcrawlcursussen gaan weer door v.a. 19 november!
Online trainingen – het voordeel van online begeleiding
Borstcrawlcursus on-hold, zwembaden dicht voor 2 weken!
Hoe stel je doelen en blijf je gemotiveerd?
ZWEM. het boek van Suzanne Brummel
Corona-update Borstcrawlcursus
Zwemmers be like – waar herken je een zwemmer aan?
Zwemmers be like – waar herken je een zwemmer aan?
Inhaaldata borstcrawlcursus
Corona: zwembadregels en richtlijnen
Vervolg na succesvolle pilot Personal Training in KNZB-bad
De ongeschreven zwembadregels, die je niet leert tijdens de borstcrawlcursus.
Banenzwemmen in KNZB bad Zeist
Hoe goed kan ik zwemmen na de borstcrawlcursus?
Trainen met zwemschema’s voor dummies
Zwemmen in de mooiste zwembaden!
Virtual Open Water swims
5 tips voor een zwemmer zonder zwembad. Wat doe jij?
Wat kun jij nu doen tijdens de verplichte zwemrust?
Update coronavirus en activiteiten KNZB
Zwemmen met hulpmiddelen; waarom toch al die materialen nodig zijn voor het zwemmen
Hoe is het om te zwemmen bij een zwemvereniging?
Het belang van trainingsschema’s
Mobiliteit en strakke borstspieren
Laat jij jezelf weleens zwemmend filmen? 5 redenen waarom een videoanalyse je beter leert zwemmen.
Mijnzwemcoach wenst u fijne feestdagen!
In zwemmen vind ik mijn ontspanning
Onderzoek naar uw zwembehoeften
Yes, we did it!
Ontspanning in je ademhaling is ontspannen zwemmen
Belangrijke informatie voor je eerste zwemtraining!
Floortjes zomertips voor zwemmen op vakantie!
Het zóveelste badpak dun of weer een zwembroek versleten?
Spring voorbereid het water in!
De juiste voeding voor je zwemtraining!
Zwemmen om af te vallen
(Af)tellen en opbouwen
Alles over openwaterzwemmen
Waarom de borstcrawlcursus een Hype is!
En toen leek zwemmen steeds meer op ‘denksport’
Ik ga zwemmen en neem mee...
Bijzondere uitdaging van de Zeebra's!