Spring voorbereid het water in!

Floor van den Nieuwenhoff

City swim deelname

Spring je deze zomer het buitenwater in om je voor te bereiden op je eerste Triatlon of City Swim, lees dan eerst even deze blog. Floor van den Nieuwenhoff, Projectleider bij de KNZB, geeft je een aantal tips.

WATERKWALITEIT EN WEER

Spring niet zomaar overal het water in! Kijk altijd voor je zwemtraining op een goede weersite of er geen onweer, storm of hagel wordt verwacht. Ook zijn sommige wateren niet geschikt om te zwemmen omdat er boten varen of sprake is van blauwalg of botulisme. Op deze website zoek je een een geschikte zwemplas bij jou in de buurt: www.zwemwater.nl

Daarnaast kan buitenwater in Nederland ook best koud zijn. Zeker in het voorjaar. Denk er daarom over na om eventueel (in ieder geval tot 18 graden - watertemperatuur) met een wetsuit en badmuts te zwemmen.

Soms beginnen zwemmers door de kou te hyperventileren. Dat kan je voorkomen door je langzaam jezelf in het water te laten zakken of rustig het water in te lopen. Zakt je hartslag, dan kun je jouw hoofd onderwater brengen en borstcrawl zwemmen. Zo niet, zwem met je hoofd boven water of zwem een stuk op je rug.

TRAIN NOOIT ALLEEN IN BUITENWATER

Voor de veiligheid in het water is het verstandig om samen met minstens één buddy te zwemmen. Daarnaast adviseren we ALTIJD een saferswimmer (opvallende oranje boei) om je middel te doen. Zo ben je herkenbaar voor mensen aan de kade en/of op het water.

Mocht je kramp krijgen, raak dan niet in paniek. Draai je op de rug en trek je tenen naar je toe totdat de kramp minder wordt (hang even aan je saferswimmer). Even watertrappelen, de kuiten los-schudden kan ook helpen. Kramp in de benen komt bij het zwemmen geregeld voor.

ORIËNTATIE IN OPEN WATER

In open water heb je vaak te maken met slecht zicht onder water. Het water kan donker en troebel zijn. Als er ook nog wind en/of golfslag staat, dan kan het moeilijk zijn om een rechte lijn te zwemmen. Blijf daarom tijdens het zwemmen goed navigeren door om de 4, 6 of 8 slagen naar voren te kijken. Onlangs het slechte zicht gebruiken veel zwemmers toch liever een zwembrilletje als ze buiten zwemmen. Ook bij golfslag komt er dan geen water in je ogen.

KIES EEN ZWEMSLAG

Ervaren zwemmers zwemmen vaak de borstcrawl. Toch, vooral bij veel City Swims, wordt vaak de “waterpolocrawl” gezwommen door deelnemers. De waterpolocrawl is borstcrawl met je hoofd volledig boven water. Dit kan in het begin zwaar zijn. Maar in open water kun je er wel profijt van hebben. Door af en toe kort je hoofd op te tillen, kun je in de gaten houden of je nog in de juiste richting zwemt. Oriënteer op een boei, een vast punt in het landschap of de overkant van het zwembad. Alleen even kort je ogen boven water houden is voldoende.

Je benen gebruiken de meeste zuurstof. Als je deze alleen gebruikt om horizontaal te blijven liggen, dan ga je zuinig met zuurstof om. Wil of kan je geen borstcrawl zwemmen, dan is de schoolslag een prima alternatief. Tips om een goede schoolslag te zwemmen:

  • Zwem schoolslag en haal de armen door het water waarbij de vingers naar de bodem wijzen.
  • Laat de stuwing en kracht vanuit de benen komen. Let er in de voorbereiding op dat je tijdens het zwemmen van de schoolslag weinig armstuwing hebt. De armen aaien het water in plaats van dat ze het water´pakken´.

Dit waren enkele tips van Floor. Heb je meer vragen over de zwemtechniek, of het zwemmen in buitenwater, mail dan naar mijnzwemcoach@knzb.nl . Ook organiseert de KNZB verschillende openwater clinics deze zomer. Wil jij écht voorbereid aan de slag van de City Swim verschijnen, doe dan mee met een openwater clinic.

Laatste posts

Fit blijven met zwemspecifieke core- en krachttraining
Zwemgadgets, de must haves
Verplichting mondkapjes per 1 december
Borstcrawlcursussen gaan weer door v.a. 19 november!
Online trainingen – het voordeel van online begeleiding
Borstcrawlcursus on-hold, zwembaden dicht voor 2 weken!
Hoe stel je doelen en blijf je gemotiveerd?
ZWEM. het boek van Suzanne Brummel
Corona-update Borstcrawlcursus
Zwemmers be like – waar herken je een zwemmer aan?
Zwemmers be like – waar herken je een zwemmer aan?
Inhaaldata borstcrawlcursus
Corona: zwembadregels en richtlijnen
Vervolg na succesvolle pilot Personal Training in KNZB-bad
De ongeschreven zwembadregels, die je niet leert tijdens de borstcrawlcursus.
Banenzwemmen in KNZB bad Zeist
Hoe goed kan ik zwemmen na de borstcrawlcursus?
Trainen met zwemschema’s voor dummies
Zwemmen in de mooiste zwembaden!
Virtual Open Water swims
5 tips voor een zwemmer zonder zwembad. Wat doe jij?
Wat kun jij nu doen tijdens de verplichte zwemrust?
‘Quarantiny’
Update coronavirus en activiteiten KNZB
Zwemmen met hulpmiddelen; waarom toch al die materialen nodig zijn voor het zwemmen
Hoe is het om te zwemmen bij een zwemvereniging?
Het belang van trainingsschema’s
Mobiliteit en strakke borstspieren
Laat jij jezelf weleens zwemmend filmen? 5 redenen waarom een videoanalyse je beter leert zwemmen.
Mijnzwemcoach wenst u fijne feestdagen!
In zwemmen vind ik mijn ontspanning
Onderzoek naar uw zwembehoeften
Yes, we did it!
Ontspanning in je ademhaling is ontspannen zwemmen
Belangrijke informatie voor je eerste zwemtraining!
Floortjes zomertips voor zwemmen op vakantie!
Het zóveelste badpak dun of weer een zwembroek versleten?
De juiste voeding voor je zwemtraining!
Zwemmen om af te vallen
(Af)tellen en opbouwen
Alles over openwaterzwemmen
Waarom de borstcrawlcursus een Hype is!
En toen leek zwemmen steeds meer op ‘denksport’
Ik ga zwemmen en neem mee...
Bijzondere uitdaging van de Zeebra's!
Ik ga zwemmen en neem mee...
Bijzondere uitdaging van de Zeebra's!