Spring voorbereid het water in!

Floor van den Nieuwenhoff

Amsterdam City Swim

Heb jij jezelf ingeschreven voor de Amsterdam City Swim? Of ben je aan het trainen voor een ander event? Zorg dan dat je goed voorbereid het water in gaat! In deze blog geven we je een aantal tips.

Waterkwaliteit en weer

Spring niet zomaar overal het water in! Kijk altijd voor je zwemtraining op een goede weersite of er geen onweer, storm of hagel wordt verwacht. Ook zijn sommige wateren niet geschikt om te zwemmen omdat er boten varen of sprake is van blauwalg of botulisme. Op zwemwater.nl kun je een geschikte zwemplas bij jou in de buurt zoeken.

Daarnaast kan buitenwater in Nederland ook best koud zijn. Zeker in het voorjaar. Is de watertemperatuur onder de 18 graden, dan is het echt af te raden om het water in te gaan. Met een wetsuit en een badmuts kun je zeker de kou wat tegenhouden, maar neem hierin geen risico.

Soms beginnen zwemmers door de kou te hyperventileren. Dat kan je voorkomen door je langzaam jezelf in het water te laten zakken of rustig het water in te lopen. Zakt je hartslag, dan kun je jouw hoofd onderwater brengen en borstcrawl zwemmen. Zo niet, zwem met je hoofd boven water of zwem een stuk op je rug.

Train nooit alleen in buitenwater
Voor de veiligheid in het water is het verstandig om samen met minstens één buddy te zwemmen. Daarnaast adviseren we ALTIJD een zwemboei (opvallende oranje boei) om je middel te doen. Zo ben je herkenbaar voor mensen aan de kade en/of op het water.

Mocht je kramp krijgen, raak dan niet in paniek. Draai je op de rug en trek je tenen naar je toe totdat de kramp minder wordt (hang even aan je zwemboei). Even watertrappelen, de kuiten los-schudden kan ook helpen. Kramp in de benen komt bij het zwemmen geregeld voor.

Oriëntatie in open water
In open water heb je vaak te maken met slecht zicht onder water. Het water kan donker en troebel zijn. Als er ook nog wind en/of golfslag staat, dan kan het moeilijk zijn om in een rechte lijn te zwemmen. Blijf daarom tijdens het zwemmen goed navigeren door om de 4, 6 of 8 slagen naar voren te kijken. Onlangs het slechte zicht gebruiken veel zwemmers toch liever een zwembrilletje als ze buiten zwemmen. Ook bij golfslag komt er dan geen water in je ogen.

Kies een zwemslag
Ervaren zwemmers zwemmen vaak de borstcrawl. Toch, vooral bij veel City Swims, wordt vaak de “waterpolocrawl” gezwommen door deelnemers. De waterpolocrawl is borstcrawl met je hoofd volledig boven water. Dit kan in het begin zwaar zijn. Maar in open water kun je er wel profijt van hebben. Door af en toe kort je hoofd op te tillen, kun je in de gaten houden of je nog in de juiste richting zwemt. Oriënteer op een boei, een vast punt in het landschap of de overkant van het zwembad. Alleen even kort je ogen boven water houden is voldoende.

Je benen gebruiken de meeste zuurstof. Als je deze alleen gebruikt om horizontaal te blijven liggen, dan ga je zuinig met zuurstof om. Wil of kan je geen borstcrawl zwemmen, dan is de schoolslag een prima alternatief. Tips om een goede schoolslag te zwemmen:

  • Zwem schoolslag en haal de armen door het water waarbij de vingers naar de bodem wijzen.
  • Laat de stuwing en kracht vanuit de benen komen. Let er in de voorbereiding op dat je tijdens het zwemmen van de schoolslag weinig armstuwing hebt. De armen aaien het water in plaats van dat ze het water "pakken".

Dit waren enkele tips. Heb je meer vragen over de zwemtechniek, of het zwemmen in buitenwater, mail dan naar mijnzwemcoach@knzb.nl. Ook organiseert Mijnzwemcoach verschillende open water cursussen deze zomer. Wil jij écht voorbereid aan de slag van de Amsterdam City Swim verschijnen, doe dan mee met een open water cursus.

Foto: 11afotografie