Starten en keren: voel de energie stromen van start tot finish

Marit Polman

Wetenschap en sport weten elkaar goed te vinden. De start van Niek Kimmann op de BMX in Tokyo tijdens de Olympische Spelen was hét moment in de race waar het verschil tussen winnen of verliezen te maken was. Ook de starttechniek van Ranomi Kromowidjojo is tot in de puntjes (lees: graden) geanalyseerd om onder de best mogelijke hoek het water in te duiken. Win je de race dan in de start? Nee, vaak zijn er nog veel meer factoren van invloed. Maar een goede start is zeker van belang om het verschil met je concurrentie te maken. Hetzelfde geldt voor het keerpunt. Ik hoor het de trainer van vroeger nog zeggen ‘Marit, een keerpunt is geen rustpunt!’.

De techniek voor starten en keren is in de loop der jaren sterk veranderd. Het is nu niet voor te stellen dat het rugcrawl keerpunt nog niet zo heel lang geleden zonder koprol was! Of dat je op het startblok met twee voeten naast elkaar stond. Het wisselslagkeerpunt van rug naar school heeft de meeste transformaties doorgemaakt. En de ‘klap’ van vlinderslagbenen in de schoolslag onderwaterfase is ook nog relatief nieuw.

Als kind vond ik niets zo leuk als het leren van een (nieuw) keerpunt. Op vakantie was ik druk het koprolkeerpunt aan het oefenen. Als trainer merk ik dat cursisten ook enthousiast worden van een les starten en keren. Water in je neus, een keer plat op het water landen, je brilletje vol water… Allemaal ongemak dat er bij hoort. Maar als je het dan eenmaal beheerst, dan merk je nog meer die flow van het zwemmen. De snelheid onder water als je het startblok net hebt verlaten, de energie van de koprol en afzet die je weer gebruikt om terug te zwemmen.

Oefenen met starten en keren is leuk en vooral ook even weer wat anders. Naast de techniek zijn er veel leuke creatieve variaties te bedenken met bijvoorbeeld om je lengteas draaien na de duik of tijdens de afzet. Of maak je een heel parcours met flexibele slangen, hoepels en/of doeken met gaten om over heen te duiken, door heen te duiken of door af te zetten. Of laat een bal los tijdens de rugcrawlstart als de zwemmer achterwaarts het water in duikt: krijg jij de bal weggetrapt? Als trainer krijg ik altijd veel energie van dit soort lessen. En meestal kunnen (of durven) de cursisten meer dan ze denken. Spelenderwijs vertrouwd raken met duiken, draaien en onder water zijn helpt vaak als het toch een beetje spannend is.

Kun je duiken en keren, dan horen daar wat etiquetteregels bij. Duik nooit het water in als iemand bijna bij de kant is. Check ook even of degene die aan de kant hangt niet net wil gaan afzetten. Zo voorkom je ongelukken. Bij het keren is het fijn om de laatste meters alvast iets naar links voor te sorteren. Je maakt je keerpunt dan links van het midden van de baan en komt zo na je afzet gelijk op de goede plek uit (en door een goede onderwaterfase lig jij de zwemmer na je niet in de weg).

Net als met de zwemtechniek bestaat de techniek van het starten en keren uit kleine stapjes. Elke keer weer iets verder uitbouwen; gaat het iets makkelijker, iets sneller. Voelen dat het water meebeweegt in plaats van tegen. Om die stroom van energie vanaf het blok tot de finish vast te houden. Wil jij deze kleine stapjes ook leren? Bekijk dan ons aanbod van cursussen.

Auteur: Marit Polman
Foto: 11afotografie

Laatste posts

De ademhaling als basis van de borstcrawl
Waarom de borstcrawlcursus de ideale manier is om de slag goed aan te leren
Sportvoeding, de brandstof voor jouw lichaam
Open water zwemmen: een ontdekkingsreis zonder schip
Ik ga (open water)zwemmen en neem mee….
Hoe kom je de lockdown door met andere sporten?
Van stilstaan naar ‘aan’ gaan
Wat moet je weten om de juiste keuze voor badkleding te maken?
Zwemmen op de socials - wat te volgen voor een dosis inspiratie?
Waarom is de vlinderslag zo moeilijk, maar toch zo leuk?
Fit blijven met zwemspecifieke core- en krachttraining
Zwemgadgets, de must haves
Verplichting mondkapjes per 1 december
Borstcrawlcursussen gaan weer door v.a. 19 november!
Online trainingen – het voordeel van online begeleiding
Borstcrawlcursus on-hold, zwembaden dicht voor 2 weken!
Hoe stel je doelen en blijf je gemotiveerd?
ZWEM. het boek van Suzanne Brummel
Corona-update Borstcrawlcursus
Zwemmers be like – waar herken je een zwemmer aan?
Zwemmers be like – waar herken je een zwemmer aan?
Inhaaldata borstcrawlcursus
Corona: zwembadregels en richtlijnen
Vervolg na succesvolle pilot Personal Training in KNZB-bad
De ongeschreven zwembadregels, die je niet leert tijdens de borstcrawlcursus.
Banenzwemmen in KNZB bad Zeist
Hoe goed kan ik zwemmen na de borstcrawlcursus?
Trainen met zwemschema’s voor dummies
Zwemmen in de mooiste zwembaden!
Virtual Open Water swims
5 tips voor een zwemmer zonder zwembad. Wat doe jij?
Wat kun jij nu doen tijdens de verplichte zwemrust?
‘Quarantiny’
Update coronavirus en activiteiten KNZB
Zwemmen met hulpmiddelen; waarom toch al die materialen nodig zijn voor het zwemmen
Hoe is het om te zwemmen bij een zwemvereniging?
Het belang van trainingsschema’s
Mobiliteit en strakke borstspieren
Laat jij jezelf weleens zwemmend filmen? 5 redenen waarom een videoanalyse je beter leert zwemmen.
Mijnzwemcoach wenst u fijne feestdagen!
In zwemmen vind ik mijn ontspanning
Onderzoek naar uw zwembehoeften
Yes, we did it!
Ontspanning in je ademhaling is ontspannen zwemmen
Belangrijke informatie voor je eerste zwemtraining!
Floortjes zomertips voor zwemmen op vakantie!
Het zóveelste badpak dun of weer een zwembroek versleten?
Spring voorbereid het water in!
De juiste voeding voor je zwemtraining!
Zwemmen om af te vallen
(Af)tellen en opbouwen
Alles over openwaterzwemmen
Waarom de borstcrawlcursus een Hype is!
En toen leek zwemmen steeds meer op ‘denksport’
Bijzondere uitdaging van de Zeebra's!
Ik ga zwemmen en neem mee...