Van stilstaan naar ‘aan’ gaan

Marit Polman

In de weken van de eerste lockdown dook ik eerder dan normaal het open water in. Ik wilde toch écht even zwemmen, dat ultiem vrije gevoel in het water ervaren. Met de zomer in aantocht gingen de buitenbaden open en was er een haalbare ‘escaperoute’ om te kunnen zwemmen.

Helaas drukte de overheid opnieuw op de noodknop en sloten de zwembaden. In de winterperiode is het buitenwater voor weinigen een haalbare optie en staat het zwemmen dus echt stil. Avonden en weken lijken op elkaar door het gemis van structuur die sport geeft. De wereld verkleint, vertraagt en kwam tot stilstand. Maar er komt een moment dat we ‘van stilstaan weer aan gaan’!

Maar hoe ga je weer ‘aan’? Hoe ga je je weg weer vinden naar en in het zwembad? Zwem je bij een vereniging of volg je een cursus? Dan staat de trainer vast enthousiast met een hele stapel trainingen langs de badrand. Genoeg inspiratie om (letterlijk) mee aan de slag te gaan! Met daarbij natuurlijk ook weer het fijne weerzien van elkaar.

Maar wat als je meer een individuele zwemmer bent? Hoe pak je dan de draad weer op na zo’n lange periode zonder chloorwater? Hieronder een aantal tips op je weer op weg te helpen!

Tip 1: Kies een vaste dag en tijd voor een trainingsmoment! Structuur helpt je om weer routine te krijgen. Vanuit routine is het makkelijker om weer op te bouwen. Na de eerste enthousiaste keren zal het toch weer even wennen zijn om je favoriete huispak te verruilen voor een zwempak. Dus pak je agenda, reserveer een plekje, zet je tas alvast klaar; en ga!

Tip 2: Kies haalbare doelen. Natuurlijk, alle energie, zin en ambitie komt vrij met het ruiken van de chloorlucht, maar houd het leuk door haalbare doelen te kiezen. Leg de lat niet te hoog, maak de afstanden in of per training niet te lang. Het zal weer even wennen zijn, voor iedereen. Kies per training afstanden of accenten die bij jóu passen. Zo houd je plezier in wat je doet en voorkom je blessures.

Tip 3: Kies aandachtspunten. Zo'n eerste training voelt altijd alsof je armen van rubber zijn en alle bewegingen weer opnieuw op hun plek moeten vallen. Je techniek is toch stiekem achteruit gehold. Houd het klein, en kies aandachtspunten waar je je focus op legt. Werk één of meer trainingen aan een deel van de zwemtechniek. Heb je het onder de knie, ook als je meer moe bent of sneller gaat zwemmen? Kies dan een nieuw techniekpunt, en herhaal in een klein blokje het vorige nog eens.

Tip 4: Ga niet gelijk to the max! Het is verleidelijk om je snelheid te testen, maar zwem liever slimmer in plaats van sneller. Bouw de trainingen in intensiteit op. Begin met wat langere afstanden op een 70% tempo. Zo vul je de brandstoftank weer. Blijf daarna langere afstanden zwemmen en verhoog de intensiteit naar 80%. Belangrijk is dat je onder je verzuringsdrempel (bij 85%) blijft. Pas na enkele weken is het van meerwaarde om kortere afstanden te zwemmen boven de 85% (en dus te verzuren).

Tip 5: Luisteren en voelen. Al het bovenstaande komt samen in deze tip. Luister en voel. Jij kent je lijf het allerbeste. Tuurlijk mag het soms wel even pittig of uitdagend zijn, maar merk je dat je fysiek of mentaal een grens over gaat? Neem een stapje terug! Je bent er niet om jezelf of een ander iets te bewijzen. Je bent er om met plezier en zonder klachten ‘aan’ te blijven gaan van onze prachtige zwemsport!

Met deze vijf tips en al je eigen kennis en ervaring kun je hopelijk de draad weer oppakken. En lukt het niet? Vind dan een maatje, cursus of vereniging en ervaar hoe je samen nog meer uit jouw zwemtraining kunt halen! Veel plezier!

Auteur: Marit Polman
Foto: 11afotografie.nl

Laatste posts

Ik ga (open water)zwemmen en neem mee….
Hoe kom je de lockdown door met andere sporten?
Wat moet je weten om de juiste keuze voor badkleding te maken?
Zwemmen op de socials - wat te volgen voor een dosis inspiratie?
Fondo, de bekroonde trainingsapp van de KNWU
UPDATE: Wil je toch zwemmen in de lockdown? Check of er een buitenbad open is bij jou in de buurt!
Waarom is de vlinderslag zo moeilijk, maar toch zo leuk?
Fit blijven met zwemspecifieke core- en krachttraining
Zwemgadgets, de must haves
Verplichting mondkapjes per 1 december
Borstcrawlcursussen gaan weer door v.a. 19 november!
Online trainingen – het voordeel van online begeleiding
Borstcrawlcursus on-hold, zwembaden dicht voor 2 weken!
Hoe stel je doelen en blijf je gemotiveerd?
ZWEM. het boek van Suzanne Brummel
Corona-update Borstcrawlcursus
Zwemmers be like – waar herken je een zwemmer aan?
Zwemmers be like – waar herken je een zwemmer aan?
Inhaaldata borstcrawlcursus
Corona: zwembadregels en richtlijnen
Vervolg na succesvolle pilot Personal Training in KNZB-bad
De ongeschreven zwembadregels, die je niet leert tijdens de borstcrawlcursus.
Banenzwemmen in KNZB bad Zeist
Hoe goed kan ik zwemmen na de borstcrawlcursus?
Trainen met zwemschema’s voor dummies
Zwemmen in de mooiste zwembaden!
Virtual Open Water swims
Wat kun jij nu doen tijdens de verplichte zwemrust?
5 tips voor een zwemmer zonder zwembad. Wat doe jij?
‘Quarantiny’
Update coronavirus en activiteiten KNZB
Zwemmen met hulpmiddelen; waarom toch al die materialen nodig zijn voor het zwemmen
Hoe is het om te zwemmen bij een zwemvereniging?
Het belang van trainingsschema’s
Mobiliteit en strakke borstspieren
Laat jij jezelf weleens zwemmend filmen? 5 redenen waarom een videoanalyse je beter leert zwemmen.
Mijnzwemcoach wenst u fijne feestdagen!
In zwemmen vind ik mijn ontspanning
Onderzoek naar uw zwembehoeften
Yes, we did it!
Ontspanning in je ademhaling is ontspannen zwemmen
Belangrijke informatie voor je eerste zwemtraining!
Floortjes zomertips voor zwemmen op vakantie!
Het zóveelste badpak dun of weer een zwembroek versleten?
Spring voorbereid het water in!
De juiste voeding voor je zwemtraining!
Zwemmen om af te vallen
(Af)tellen en opbouwen
Alles over openwaterzwemmen
Waarom de borstcrawlcursus een Hype is!
En toen leek zwemmen steeds meer op ‘denksport’
Bijzondere uitdaging van de Zeebra's!
Ik ga zwemmen en neem mee...
Ik ga zwemmen en neem mee...
Bijzondere uitdaging van de Zeebra's!