Waarom de borstcrawlcursus de ideale manier is om de slag goed aan te leren

Melissa Buijens

De borstcrawl. Het lijkt zo simpel, maar het valt eigenlijk toch best wel tegen. Althans, daar kwam ik achter toen ik startte met zwemmen. Wellicht wil jij ook de borstcrawl leren voor een triatlon, openwater zwemmen of gewoon als fanatieke banenzwemmer. De borstcrawl is toch wel een beetje dè slag voor zwemmers. En dus startte ik een tijd geleden vol goede moed gewoon met oefenen. Maar zo soepel als de geoefende borstcrawl zwemmers gingen, zo - laten we zeggen - minder soepel ging ik.

De combinatie van armen, benen en dan ook nog ademhalen blijkt een stuk lastiger dan gedacht. En als je het dan eenmaal een beetje door hebt dan is 50m ook een heel eind. Laat staan dat je het kilometers achter elkaar kunt volhouden. Ook al heb je een goede conditie, dan heb je daar vaak als startende zwemmer niets aan. Zwemtechniek is alles bepalend. Dus volgde ik de borstcrawlcursus van Mijnzwemcoach. In 12 weken iedere week werken aan je techniek. Stap voor stap en niet alles tegelijk willen en proberen.

Met de borstcrawlcursus werk je in een kleine groep (maximaal 12 zwemmers) met 1 zwemtrainer aan je zwemtechniek. De zwemtechniek ga je trainen met hulpmiddelen. Zoals een snorkel, zwemplank, zoomers (kleine flippers) en een beendrijver.

De eerste les was ik eigenwijs en dacht ik; eerst zien, dan geloven of ik deze hulpmiddelen wel echt nodig heb. Ondertussen weet ik dat je als zwemmer eigenlijk niet zonder kunt. Het helpt om in delen techniek te verbeteren, maar vooral ook om bepaalde onderdelen van de techniek apart te kunnen trainen. Zo kun je met een beendrijver alle focus hebben op enkel armslag en helpt de frontale snorkel om rustig te zwemmen zonder in ademnood te komen. Ga je starten aan een cursus? Dan zijn de hulpmiddelen dus echt nodig ;).

In 12 weken wordt de borstcrawl opgedeeld in onderdelen. Startend met de absolute basis, de stroomlijn en lichaamshouding en zo langzaamaan komen de andere onderdelen zoals benen, armslag en ademhaling erbij.

Ook als je al een beetje borstcrawl zelf kunt zwemmen is de cursus de ideale manier om je slag te verbeteren. Sneller zwemmen komt in het zwemmen minder vanuit kracht, maar meer vanuit techniek en efficiëntie. Hoe minder weerstand, hoe beter je ligging, hoe sneller je gaat. En die basis zit in zwemtechniek.

Dus of je nu starter bent, of al borstcrawl kunt zwemmen. Een borstcrawlcursus is eigenlijk altijd een goed idee om je zwemtechniek te verbeteren en zo weer verder te komen.

Wil je het echt goed leren? Dan is het wel aan te raden om zelf extra te oefenen, door met zwemschema’s te blijven trainen en aan je techniek te werken. Na 12 weken heb je de basistechniek onder de knie en kun je zelfstandig goed aan de slag. Een vervolgcursus helpt je nog net wat verder om het er beter in te slijten. Het belangrijkste is om te blijven trainen, zo onderhoud je jouw zwemvaardigheid.

Het mooie is dat de borstcrawlcursussen door heel Nederland gegeven worden. Er zit er dus altijd wel 1 bij jou in de buurt. Kijk op deze pagina voor de cursussen.

Ga ervoor! En veel plezier!


Auteur: Melissa Buijens
Blog: https://zwemblog.com
Foto: 11afotografie

Laatste posts

Starten en keren: voel de energie stromen van start tot finish
De ademhaling als basis van de borstcrawl
Sportvoeding, de brandstof voor jouw lichaam
Open water zwemmen: een ontdekkingsreis zonder schip
Ik ga (open water)zwemmen en neem mee….
Hoe kom je de lockdown door met andere sporten?
Van stilstaan naar ‘aan’ gaan
Wat moet je weten om de juiste keuze voor badkleding te maken?
Zwemmen op de socials - wat te volgen voor een dosis inspiratie?
Waarom is de vlinderslag zo moeilijk, maar toch zo leuk?
Fit blijven met zwemspecifieke core- en krachttraining
Zwemgadgets, de must haves
Verplichting mondkapjes per 1 december
Borstcrawlcursussen gaan weer door v.a. 19 november!
Online trainingen – het voordeel van online begeleiding
Borstcrawlcursus on-hold, zwembaden dicht voor 2 weken!
Hoe stel je doelen en blijf je gemotiveerd?
ZWEM. het boek van Suzanne Brummel
Corona-update Borstcrawlcursus
Zwemmers be like – waar herken je een zwemmer aan?
Zwemmers be like – waar herken je een zwemmer aan?
Inhaaldata borstcrawlcursus
Corona: zwembadregels en richtlijnen
Vervolg na succesvolle pilot Personal Training in KNZB-bad
De ongeschreven zwembadregels, die je niet leert tijdens de borstcrawlcursus.
Banenzwemmen in KNZB bad Zeist
Hoe goed kan ik zwemmen na de borstcrawlcursus?
Trainen met zwemschema’s voor dummies
Zwemmen in de mooiste zwembaden!
Virtual Open Water swims
5 tips voor een zwemmer zonder zwembad. Wat doe jij?
Wat kun jij nu doen tijdens de verplichte zwemrust?
‘Quarantiny’
Update coronavirus en activiteiten KNZB
Zwemmen met hulpmiddelen; waarom toch al die materialen nodig zijn voor het zwemmen
Hoe is het om te zwemmen bij een zwemvereniging?
Het belang van trainingsschema’s
Mobiliteit en strakke borstspieren
Laat jij jezelf weleens zwemmend filmen? 5 redenen waarom een videoanalyse je beter leert zwemmen.
Mijnzwemcoach wenst u fijne feestdagen!
In zwemmen vind ik mijn ontspanning
Onderzoek naar uw zwembehoeften
Yes, we did it!
Ontspanning in je ademhaling is ontspannen zwemmen
Belangrijke informatie voor je eerste zwemtraining!
Floortjes zomertips voor zwemmen op vakantie!
Het zóveelste badpak dun of weer een zwembroek versleten?
Spring voorbereid het water in!
De juiste voeding voor je zwemtraining!
Zwemmen om af te vallen
(Af)tellen en opbouwen
Alles over openwaterzwemmen
Waarom de borstcrawlcursus een Hype is!
En toen leek zwemmen steeds meer op ‘denksport’
Bijzondere uitdaging van de Zeebra's!
Ik ga zwemmen en neem mee...