Zwemgadgets, de must haves

Melissa Buijens

Een zwembroek/ badpak en gaan naar dat zwembad. Wat kun je in hemelsnaam meer nodig hebben om te gaan zwemmen? Hooguit nog een zwembril tegen het water in je ogen, maar meer heb je niet nodig, toch? Zo begon ik in ieder geval mijn ‘zwemcarrière’. Eigenwijs dat ik was, kocht ik ook niets van de aangeraden materialen. Eerst zien, dan geloven ;).

Think again. Al snel had ik ook een tas vol. En nu kan ik me bijna niet meer indenken hoe het zwemmen zou zijn zonder al deze materialen.

Heb je als recreatieve banenzwemmer inderdaad weinig nodig om relaxt je baantjes te kunnen zwemmen. Zo heb je als (beginnend) sportzwemmer toch aardig wat materialen bij.

Welke materialen zijn nu echt onmisbaar?

Zwembril

De zwembril is denk ik de nummer 1 van attributen naast je badkleding dat echt onmisbaar is. Bescherming van je ogen tegen het (chloor)water en goed zicht onderwater. Een goede zwembril is persoonlijk en afhankelijk van de pasvorm. Maar onmisbaar is hij zeker!

Badmuts

Wel of geen badmuts is een beetje persoonlijk. Voor vrouwen met wat langer haar zou ik het sowieso aanraden. Geen haar meer voor je ogen. Maar ook voor mannen is het, als je er eenmaal aan gewend bent, fijn zwemmen. Zeker als je oordopjes gebruikt tegen water in je oor kan een badmuts erover prettig zijn.

Snorkel

De snorkel is persoonlijk mijn beste vriend en mijn meest favoriete hulpmiddel. We hebben het dan niet over een snorkel waar je op vakantie vissen mee kijkt. Maar een ‘frontale snorkel’. Ofwel de buis in het midden, zodat je niet beperkt wordt met je slag.

De meningen over de snorkel zijn verdeeld. Maar met snorkel kun je zoveel relaxter zwemmen. Geen rekening houden met ademhalen, maar juist continu doorademen. Tijdens techniekoefeningen geeft de snorkel zoveel meer rust. Ja, ook hier even wennen, maar daarna verslaafd ;).

Zwemplank

De zwemplank is een hulpmiddel voor met name je benen. Door het vasthouden van de plank kun je je volledig focussen op je beenslag. Het geeft ook afwisseling in het zwemmen.

Pull Buoy

De Pull Buoy (beendrijver) heeft juist een tegenovergestelde werking van de zwemplank. Je houdt hem vast tussen je benen waardoor je benen hoog in het water blijven liggen. Hierdoor kun je je volledig focussen op je armslag. Door de hogere ligging heb je ook minder weerstand.

Zoomers

Zoomers zijn kleine flippers die ondersteunen in de zwemtechniek. Met zoomers ga je soepeler en sneller door het water. Hierdoor gaat het zwemmen makkelijker, wat vooral voor een beginnende zwemmer fijn is. Je hebt al zoveel aandachtspunten. Maar ook voor de gevorderde zwemmer, worden zoomers veel gebruikt. Bijvoorbeeld om benen te trainen.

Rugzak

Met al die spullen is een goede rugzak wel zo handig. Los van de rugzak, bestaat er ook zoiets als een ‘meshbag’. Dit is een gaatjes tas die voornamelijk wordt gebruikt voor je natte spullen. Echt ideaal. Ik gooi hier alles in wat ik tijdens het zwemmen heb gebruikt en het droogt onderweg. Zo wordt mijn rugzak aan de binnenkant niet nat en blijft die langer mooi. Overigens, als het moet, passen al mijn materialen ook wel in mijn zwemrugzak. Maar toch zweer ik bij de mesh bag. Ook nooit omkijken of ik alles wel bij heb, alles zit er standaard in.

Bidon

De bidon. Misschien niet het eerste hulpmiddel waar je aan denkt. Maar net zoals met het beoefen van andere sporten zweet je ook tijdens het zwemmen. Je merkt het alleen niet. Maar dat je het niet merkt, betekent niet dat het ook niet gebeurt. Het is daarom aan te raden om aan de kant een bidon te zetten met wat water en voldoende te blijven drinken.

Overige hulpmaterialen

Bovenstaande zijn de meest gebruikte hulpmaterialen in de borstcrawl cursussen. Maar als je verder gaat met zwemmen zijn er nog veel meer hulpmiddelen. Zoals paddles, maar ook een tempo trainer om slagfrequentie te trainen, of zelfs weerstandshulpmiddelen.

De materialen ondersteunen het leren zwemmen, focus op techniek, kracht en/of afwisseling.

Maar zoals voor alle hulpmiddelen geldt, gebruik het met mate.


Auteur: Melissa Buijens
Blog: https://zwemblog.com
Foto: 11afotografie

Laatste posts

De ademhaling als basis van de borstcrawl
Waarom de borstcrawlcursus de ideale manier is om de slag goed aan te leren
Sportvoeding, de brandstof voor jouw lichaam
Open water zwemmen: een ontdekkingsreis zonder schip
Ik ga (open water)zwemmen en neem mee….
Hoe kom je de lockdown door met andere sporten?
Van stilstaan naar ‘aan’ gaan
Wat moet je weten om de juiste keuze voor badkleding te maken?
Zwemmen op de socials - wat te volgen voor een dosis inspiratie?
Waarom is de vlinderslag zo moeilijk, maar toch zo leuk?
Fit blijven met zwemspecifieke core- en krachttraining
Verplichting mondkapjes per 1 december
Borstcrawlcursussen gaan weer door v.a. 19 november!
Online trainingen – het voordeel van online begeleiding
Borstcrawlcursus on-hold, zwembaden dicht voor 2 weken!
Hoe stel je doelen en blijf je gemotiveerd?
ZWEM. het boek van Suzanne Brummel
Corona-update Borstcrawlcursus
Zwemmers be like – waar herken je een zwemmer aan?
Zwemmers be like – waar herken je een zwemmer aan?
Inhaaldata borstcrawlcursus
Corona: zwembadregels en richtlijnen
Vervolg na succesvolle pilot Personal Training in KNZB-bad
De ongeschreven zwembadregels, die je niet leert tijdens de borstcrawlcursus.
Banenzwemmen in KNZB bad Zeist
Hoe goed kan ik zwemmen na de borstcrawlcursus?
Trainen met zwemschema’s voor dummies
Zwemmen in de mooiste zwembaden!
Virtual Open Water swims
5 tips voor een zwemmer zonder zwembad. Wat doe jij?
Wat kun jij nu doen tijdens de verplichte zwemrust?
‘Quarantiny’
Update coronavirus en activiteiten KNZB
Zwemmen met hulpmiddelen; waarom toch al die materialen nodig zijn voor het zwemmen
Hoe is het om te zwemmen bij een zwemvereniging?
Het belang van trainingsschema’s
Mobiliteit en strakke borstspieren
Laat jij jezelf weleens zwemmend filmen? 5 redenen waarom een videoanalyse je beter leert zwemmen.
Mijnzwemcoach wenst u fijne feestdagen!
In zwemmen vind ik mijn ontspanning
Onderzoek naar uw zwembehoeften
Yes, we did it!
Ontspanning in je ademhaling is ontspannen zwemmen
Belangrijke informatie voor je eerste zwemtraining!
Floortjes zomertips voor zwemmen op vakantie!
Het zóveelste badpak dun of weer een zwembroek versleten?
Spring voorbereid het water in!
De juiste voeding voor je zwemtraining!
Zwemmen om af te vallen
(Af)tellen en opbouwen
Alles over openwaterzwemmen
Waarom de borstcrawlcursus een Hype is!
En toen leek zwemmen steeds meer op ‘denksport’
Bijzondere uitdaging van de Zeebra's!
Ik ga zwemmen en neem mee...