Zwemmen om af te vallen

Floor van den Nieuwenhoff

gezondheid

Afvallen
Afvallen is één van de belangrijkste drijfveren voor mensen om te sporten. Zwemmen is daarvoor een zeer geschikte lichamelijke activiteit; er is geen schokbelasting en nagenoeg iedereen in Nederland kan wel een beetje zwemmen. Afvallen is het meest efficiënt wanneer je lichaamsbeweging combineert met een gezonde voeding.

Hoe kun je afvallen?

Het principe van afvallen is eigenlijk heel simpel. Je moet ervoor zorgen dat je meer energie verbruikt dan je binnen krijgt. Als je te veel kilocalorieën binnen krijgt, wordt dat opgeslagen als vet. Als je minder binnen krijgt dan je verbruikt, val je af. Minder binnen krijgen kan door minder/anders te eten. Meer verbruiken doe je door meer te bewegen. Je kunt kiezen voor één van beide methodes, maar een combinatie van een minder energierijke voeding en meer lichaamsbeweging is natuurlijk het meest effectief.

Hoe verbrand ik mijn vetten? 
Naarmate de inspanning langer duurt, worden er meer vetten verbrand. Als je langer actief bent, worden door het lichaam hormonen geproduceerd die zorgen voor een grotere hoeveelheid vetzuren in het bloed. Die verhoogde concentratie zal de spier aanzetten tot meer vet-verbruik. Hierdoor daalt het aandeel koolhydraten in de energieleverantie. Kortom, wanneer vet verbranden een doel is van je sportieve activiteiten, dan is duurtraining erg geschikt. Dus liever 100 baantje rustig zwemmen dan 10 baantjes hard zwemmen…

Ben je van plan te gaan zwemmen en vind je het moeilijk om zelf je wekelijkse work-out te bepalen? Ga dan met de online trainingsprogramma's van Mijnzwemcoach aan de slag! Deze work-outs zijn geschreven door ervaren KNZB trainers. Met ruim 200 verschillende trainingsschema's is het geschikt voor ieder niveau; van startende zwemmer tot de doorgewinterde banenzwemmer.

Laatste posts

Fit blijven met zwemspecifieke core- en krachttraining
Zwemgadgets, de must haves
Verplichting mondkapjes per 1 december
Borstcrawlcursussen gaan weer door v.a. 19 november!
Online trainingen – het voordeel van online begeleiding
Borstcrawlcursus on-hold, zwembaden dicht voor 2 weken!
Hoe stel je doelen en blijf je gemotiveerd?
ZWEM. het boek van Suzanne Brummel
Corona-update Borstcrawlcursus
Zwemmers be like – waar herken je een zwemmer aan?
Zwemmers be like – waar herken je een zwemmer aan?
Inhaaldata borstcrawlcursus
Corona: zwembadregels en richtlijnen
Vervolg na succesvolle pilot Personal Training in KNZB-bad
De ongeschreven zwembadregels, die je niet leert tijdens de borstcrawlcursus.
Banenzwemmen in KNZB bad Zeist
Hoe goed kan ik zwemmen na de borstcrawlcursus?
Trainen met zwemschema’s voor dummies
Zwemmen in de mooiste zwembaden!
Virtual Open Water swims
5 tips voor een zwemmer zonder zwembad. Wat doe jij?
Wat kun jij nu doen tijdens de verplichte zwemrust?
‘Quarantiny’
Update coronavirus en activiteiten KNZB
Zwemmen met hulpmiddelen; waarom toch al die materialen nodig zijn voor het zwemmen
Hoe is het om te zwemmen bij een zwemvereniging?
Het belang van trainingsschema’s
Mobiliteit en strakke borstspieren
Laat jij jezelf weleens zwemmend filmen? 5 redenen waarom een videoanalyse je beter leert zwemmen.
Mijnzwemcoach wenst u fijne feestdagen!
In zwemmen vind ik mijn ontspanning
Onderzoek naar uw zwembehoeften
Yes, we did it!
Ontspanning in je ademhaling is ontspannen zwemmen
Belangrijke informatie voor je eerste zwemtraining!
Floortjes zomertips voor zwemmen op vakantie!
Het zóveelste badpak dun of weer een zwembroek versleten?
Spring voorbereid het water in!
De juiste voeding voor je zwemtraining!
(Af)tellen en opbouwen
Alles over openwaterzwemmen
Waarom de borstcrawlcursus een Hype is!
En toen leek zwemmen steeds meer op ‘denksport’
Ik ga zwemmen en neem mee...
Bijzondere uitdaging van de Zeebra's!
Ik ga zwemmen en neem mee...
Bijzondere uitdaging van de Zeebra's!