Algemene uitleg yoga lessen

Marit Polman

Yoga

Deze yogalessen zijn speciaal voor zwemmers samengesteld. De houdingen ondersteunen je in je ontwikkeling als zwemmer (en misschien ook als mens). Naast de fysieke houdingen is er in alle lessen aandacht voor de ademhaling, soms aan de hand van een ademhalingsoefening. Ook word je door korte aandachtmeditatie bewuster van je lichaam.

Voor alle lessen geldt dat het belangrijk is dat je ademhaling doorgaat. Merk je dat dat niet lukt of ervaar je pijn in een houding? Pas dan de intensiteit van de beoefening of de houding aan. Je kunt altijd een pauze nemen of stoppen met een les.

Yoga doe je bij voorkeur op een matje op je blote voeten. Voor de rustigere lessen (les 5 en 6) kun je er ook een groot strandlaken of handdoek gebruiken. Ook kan het dan fijner zijn om je sokken aan te houden, zodat je voeten warm blijven. Voor alle lessen is het fijn om een dekentje bij de hand te hebben. Voor sommige houdingen of variaties is een kussen (van bed of bank of een meditatiekussen/bolster) wenselijk zijn. Voor de lessen 5 en 6 is het advies het advies om te zorgen dat je warm bent en fijn zittende kleding aan hebt. Bij de andere lessen is sportkleding gewenst.

Als je vaker yoga doet zal je veranderingen opmerken. In het begin vaak meer fysiek, maar ervaar ook wat yoga met je gemoed doet. Veel plezier gewenst met deze lessen!