Een goede borstcrawl zwemmen

Floor van den Nieuwenhoff

Borstcrawl

Een goede borstcrawl begint bij een juiste ligging in het water! Bij een goede horizontale ligging zijn een aantal elementen van belang, zoals bijvoorbeeld dat je core-spieren (buik, rug en billen) aangespannen zijn en dat je met je gezicht naar de bodem van het zwembad kijkt.

Om een rustige ligging te hebben in het water is het belangrijk dat je goed in het verlengde van je schouders in steekt. Daardoor ga je mooi recht voor uit. Een veel gemaakte fout is dat de handen verkeerd in het water worden geplaatst, dus dat de handen of te ver naar binnen of te ver naar buiten wordt ingestoken. Daardoor krijg je als zwemmer een instabiele ligging. Zorg er dus voor dat je recht voor je schouder insteek. 

Oefeningen :

  1. Borstcrawl met dubbele overhaal. Dus duw uit voorbij de heupen, steek voor in, trek de arm weer terug. Tik de heup aan en maak dan een hele slag met doorhaal. 
  2. Borstcrawl zwemmen waarbij je tijdens de overhaal de heup en de schouder aantik. 
  3. Borstcrawl met armen voor bijleggen. Je zwemt arm voor arm. Dus als de linkerarm voor is, mag de rechterarm een hele armslag maken en lig de linkerarm gestrekt voor. 
  4. Heen alleen met de linkerarm zwemmen en terug alleen met de rechterarm

Toch liever een keer aan de slag met een van de KNZB coaches om je borstcrawl te verbeteren? Doe dan mee aan een 12-weekse borstcrawlcursussen bij jou in de buurt óf naar een videoanalyse. Tijdens de videoanalyse maken we met zowel boven- als onderwater apparatuur opnames van jouw zwemslag. Daarna volgt een uitgebreide analyse in een uitgebreid rapport, waarmee je zelf weer aan de slag kunt om je techniek te verfijnen.