Waarom de borstcrawlcursus een Hype is!

Toon van Haren

Zwemtechniek verbeteren

Geen enkele oefening of activiteit biedt een totale lichaamstraining, is gemakkelijker voor de gewrichten, verhoogt de flexibiliteit en kan op elke leeftijd - van peuters tot senioren - worden genoten dan zwemmen.

Zwemmen is in feite een fysieke activiteit waaraan je op elk moment van het jaar kunt deelnemen als een binnenzwembad beschikbaar is of de temperaturen in buitenzwembaden en open water mild zijn! Zwemmen is niet alleen een leuke manier om aan je conditie te werken. Het is een van de weinige sporten of activiteiten die niet veel geld kost of een uitgebreide sportuitrusting vereist.

Enkele weetjes

Je drijfvermogen in zwembadwater compenseert de zwaartekracht, waardoor zwemmen een ideale, weinig belastende vorm van beweging is, die zeer weinig stress op je botten en gewrichten uitoefent.

Water is 784 keer dichter dan lucht

Dus zwemmen is een zeer effectieve manier om je spieren te trainen. Effectiever dan enig andere vorm van cardiovasculaire oefeningen op het land. Trainen in water zorgt voor weerstand, wat hetzelfde effect heeft als het gebruik van gewichten; echter, onderdompeling in water zorgt voor een gelijkmatige, gecontroleerde weerstand op het lichaam, perfect voor degenen die zich niet thuis voelen in een sportschool met betrekking tot het heffen van gewichten.

Met zwemmen verbrand je meer calorieën dan met andere sporten

Voor wie wil gaan lijnen is zwemmen een prima alternatief. Als je gewoon baantjes borstcrawl trekt in het plaatselijke zwembad, dan verbrand je al snel 600 calorieën per uur. En dat zijn er heel veel. Van een baantje borstcrawl word je niet zo snel moe, maar hoe kan het dan dat je zoveel calorieën verbruikt? Dat komt omdat als je zwemt je diverse spiergroepen tegelijkertijd voor je laat werken. Iedere spier in je armen, schouders, buik en rug die werkt verbrandt calorieën. De calorieën tikken dus behoorlijk snel weg!

“Kortom zwemmen is zeer geschikt om aan je algehele conditie te werken!”

Deelnemen aan een KNZB Borstcrawlcursus

Deelnemen aan een borstcrawlcursus van de KNZB is een MUST als je met meer plezier wilt gaan zwemmen en in het bijzonder borstcrawl zwemmen als conditietraining wilt gaan gebruiken.

Waarom

Simpel, je leert beter zwemmen doordat je zwemtechniek verbetert. Een verbetering van je zwemvaardigheden levert al snel een 15% effectievere zwemslag op. Los daarvan is het ook een zeer leuke, sociale en sportieve ervaring die je deelt met anderen. Kun je eenmaal beter zwemmen dan gaat er een wereld voor je open. Actief sporten maakt je fitter waardoor je met meer plezier door het leven gaat. Tevens geeft borstcrawl zwemmen je toegang tot tal van leuke KNZB evenementen in binnen en buitenzwembaden van zwemclinics tot aan open water zwemtochten.

Auteur: Toon van Haren (KNZB en Mijnzwemcoach trainer)

Laatste posts

Ik ga (open water)zwemmen en neem mee….
Hoe kom je de lockdown door met andere sporten?
Van stilstaan naar ‘aan’ gaan
Wat moet je weten om de juiste keuze voor badkleding te maken?
Zwemmen op de socials - wat te volgen voor een dosis inspiratie?
Fondo, de bekroonde trainingsapp van de KNWU
UPDATE: Wil je toch zwemmen in de lockdown? Check of er een buitenbad open is bij jou in de buurt!
Waarom is de vlinderslag zo moeilijk, maar toch zo leuk?
Fit blijven met zwemspecifieke core- en krachttraining
Zwemgadgets, de must haves
Verplichting mondkapjes per 1 december
Borstcrawlcursussen gaan weer door v.a. 19 november!
Online trainingen – het voordeel van online begeleiding
Borstcrawlcursus on-hold, zwembaden dicht voor 2 weken!
Hoe stel je doelen en blijf je gemotiveerd?
ZWEM. het boek van Suzanne Brummel
Corona-update Borstcrawlcursus
Zwemmers be like – waar herken je een zwemmer aan?
Zwemmers be like – waar herken je een zwemmer aan?
Inhaaldata borstcrawlcursus
Corona: zwembadregels en richtlijnen
Vervolg na succesvolle pilot Personal Training in KNZB-bad
De ongeschreven zwembadregels, die je niet leert tijdens de borstcrawlcursus.
Banenzwemmen in KNZB bad Zeist
Hoe goed kan ik zwemmen na de borstcrawlcursus?
Trainen met zwemschema’s voor dummies
Zwemmen in de mooiste zwembaden!
Virtual Open Water swims
5 tips voor een zwemmer zonder zwembad. Wat doe jij?
Wat kun jij nu doen tijdens de verplichte zwemrust?
‘Quarantiny’
Update coronavirus en activiteiten KNZB
Zwemmen met hulpmiddelen; waarom toch al die materialen nodig zijn voor het zwemmen
Hoe is het om te zwemmen bij een zwemvereniging?
Het belang van trainingsschema’s
Mobiliteit en strakke borstspieren
Laat jij jezelf weleens zwemmend filmen? 5 redenen waarom een videoanalyse je beter leert zwemmen.
Mijnzwemcoach wenst u fijne feestdagen!
In zwemmen vind ik mijn ontspanning
Onderzoek naar uw zwembehoeften
Yes, we did it!
Ontspanning in je ademhaling is ontspannen zwemmen
Belangrijke informatie voor je eerste zwemtraining!
Floortjes zomertips voor zwemmen op vakantie!
Het zóveelste badpak dun of weer een zwembroek versleten?
Spring voorbereid het water in!
De juiste voeding voor je zwemtraining!
Zwemmen om af te vallen
(Af)tellen en opbouwen
Alles over openwaterzwemmen
En toen leek zwemmen steeds meer op ‘denksport’
Ik ga zwemmen en neem mee...
Bijzondere uitdaging van de Zeebra's!
Ik ga zwemmen en neem mee...
Bijzondere uitdaging van de Zeebra's!